محاولة تقييم الأداء الشامل للمؤسسات البترولية العاملة بالجزائرpdf

The evaluation of global performance of oil corporations in 2011- 2015

بدرة سلفاوي & محمد بركة

ملخص:         

            تهدف هذه الدراسة إلى محاولة تقييم الأداء الشامل لعينة مكونة من 6 مؤسسات تنشط في مجالات بترولية مختلفة في الجزائر خلال الفترة الممتدة من 2011 إلى غاية 2015، وقد تم ذلك انطلاقاً من تحليل للأبعاد المكونة للأداء الشامل لهذه المؤسسات المتمثلة في البعد المالي الذي تم تحليله من خلال مؤشرات (ROA(ROE)، (ROS)المحسوبة خلال فترة الدراسة، البعد الاجتماعي ويرتكز على تقييم لبعض ممارسات المؤسسات في المجال الاجتماعي، البعد البيئي الذي يرتكز على تحليل علاقة المؤسسة بالبيئة الطبيعية ومدى اهتمامها بالحفاظ عليها وحمايتها. ومن ثم استخدام طريقة التحليل العاملي بهدف الكشف عن العوامل الأساسية المفسرة للأداء الشامل للمؤسسات محل الدراسة. وقد بينت نتائج الدراسة أن هناك خمسة عوامل أساسية يمكن من خلالها تفسير الأداء الشامل لهذه المؤسسات؛ وقد صنفت هذه العوامل وفقاً لمستويات الرضا أو الإشباع المحقق لمجموعة من احتياجات ومتطلبات كل من العملاء و الموردين أولاً، المجتمع المحلي ثانياً، البيئة الطبيعية ثالثاً، العمال رابعاً، وأخيراً المساهمين.

الكلمات المفتاح: الأداء الشامل، أصحاب المصلحة، البعد الاقتصادي، البعد الاجتماعي، البعد البيئي، التحليل العاملي.

Abstract:   

         This study aims to evaluate the global performance of a sample of six companies of the Algerian hydrocarbon sector during the period from 2011 to 2015.  This was done by analyzing the dimensions of the global performance of these companies. The economic dimension is analyzed through the indicators (ROA), (ROE), (ROS) that are calculated during the study period. The social dimension is based on evaluating some of the behaviors of these companies in the social field.  The environmental dimension is based on analyzing the relationship of the companies toward natural environment and its interest in preserving and protecting it. We use factorial analysis method in order to uncover the basic factors explaining the global performance of the companies under study. The results of the study summarize that there are five key factors by which the global performance of these companies can be explained. These factors have been classified according to the levels of satisfaction achieved for a set of requirements and demands of both customers and suppliers first, local community in second, natural environment in third, employees in forth, and finally the shareholders.  

Key words: global performance, stakeholders, economic dimension, social dimension, environmental dimension, factor analysis.