دور المعلومات و الحدس في اتخاذ القرارات الإستراتيجية بين فكر  (Simon) و (Mintzbergpdf

The Different Role of Information and Intuition in Strategic Decision Making between Mintzberg and Simon

عبد النور دحاك

ملخص:

      تعتبر المفاهيم الثلاثة التالية: المعلومات، والحدس، والقرار الإستراتيجي، من المفاهيم الشائكة والمعقدة في المجال الإداري والكثير من المجالات المعرفية الأخرى مثل: العلوم الاقتصادية، والاجتماعية، والنفسية، والإنسانية، والسلوكية. فبالرغم من كثرة الدراسات والمجالات التي اهتمت بالبحث في هذه المفاهيم من خلال طرق منتظمة للحصول على المعرفة ومحاولة توضيح القواعد التي تحكمها، ومعرفة العلاقات المتداخلة بينها وفق منهج علمي، لم يتوصل فيه بعد لضبط وتحديد إلا بعض الجوانب من هذه المفاهيم، الشيء الذي جعل البحث في إشكالية اتخاذ القرارات الإستراتجية ما يزال في تطور مستمر وفي تحد كبير خاصة فيما يخص بدور المعلومات و الحدس في اتخاذ القرارات الإستراتيجية. و يعتبر كل من (Herbert Simon) و(Henry Mintzberg) من الأوائل الذين حاولوا تحديد العلاقة الموجودة بين هذه المفاهيم و معالجة هذه الإشكالية.

الكلمات المفتاحية: المعلومات، الحدس، القرارات الإستراتيجية،  المدير.

Abstract:                                                                                                                                   

            Information, intuition, and strategic decision-making are complex concepts in management of many knowledge fields such as economic, social, psychological, and human and behavioral sciences. There are various studies, which have been interested by in these concepts through regular methods to obtain knowledge and try to clarify the rules governing them, and knowing the interrelations between them according to scientific method.  It is not yet reached to adjust and identify only some aspects of these concepts, the problem of strategic decision-making is still in constant evolution and a major challenge, especially with regard to the role of information and intuition in strategic decision-making. Herbert Simon and Henry Mintzberg are among the first to attempt to identify the relationship between these concepts and to address this problem.

Keywords: information, intuition, strategic decisions, manager.