واقع التجارة الالكترونية والإمداد في الجزائرpdf

The reality of E-commerce and Logistic in Algeria

بن ساسي خالد

ملخص:

            شهد العالم في السنوات الاخيرة تطورا هائلا في ميدان التجارة الالكترونية التي صارت تنافس التجارة التقليدية من حيث حجم التعاملات ونسبة النمو التي تعرف ارتفاعا كبيرا، جاء هذا التطور نتيجة لتوفر بنى تحتية توافق التعامل بالتجارة الإلكترونية، ومن أهم مقومات التجارة الالكترونية هي الخدمات اللوجستية المتمثلة أساسا في النقل والتخزين والتغليف والشحن والتوصيل والتسليم. ومن هذا المنطلق جاءت دراستنا لتسليط الضوء على واقع التجارة الالكترونية والخدمات اللوجستية في الجزائر بهدف النهوض بقطاع التجارة الالكترونية في الجزائر، ولقد توصلت الدراسة الى أن تأخر الجزائر في مجال تكنولوجيا المعلومات والاتصال وكذا تطبيق التجارة الالكترونية سببه الرئيسي هو فشل مشروع الجزائر الالكترونية وعدم وجود رؤى واضحة في هذا المجال،إضافة الى  عدم وجود تنسيق وتضافر الجهود ما بين الوزارات المعنية، وان سوقي البريد والنقل في الجزائر برغم من الامكانيات والامتيازات التي يحظيان بها كأرضية للتجارة الالكترونية إلا انهما يعنيان من وجود الفوضى التي تسببها السوق الموازية، لاسيما قطاع النقل الذي يفتقر الى سلطة ضبط. ولقد أوصت هذه الدراسة الى الاسراع في تنفيذ مشروع الجزائر الالكترونية والعمل على اقحام جميع الوزارات في تنفيذ هذا المشروع  وسن قانون مستقل خاص بالتجارة الإلكترونية وتشجيع المؤسسات على الاستثمار في مجال النقل والبريد والعمل على القضاء على السوق الموازية، وخلق سلطة ضبط خاصة بالنقل.    

الكلمات المفتاحية:  تجارة إلكترونية،تكنولوجيا المعلومات والاتصال، مشروع الجزائر الإلكترونية،خدمات لوجستية،سوق النقل،سوق البريد .

Abstract:

            E-commerce, which has become a fierce competitor of traditional trade in terms of volume of transactions and the rate of growth, and the enormous evolution of this field in the world, was the result of the progressive development of basic infrastructure essential for and compatible with E-commerce. However, the logistics services represented particularly by the transport, storage, packaging, handling and delivery are still considered as the most important axes in E-commerce, object of our study which aims to highlight the reality of E-commerce in Algeria, in order to contribute to the development of this sector.

Moreover, the transport and postal markets in Algeria are - because of the parallel market - suffering and in a state of lawlessness, particularly the transport sector whose creation of a regulatory authority to organize it becomes a necessity .

            Finally, the recommendations of this study are summarized in the acceleration in the implementation of the project of E-Algeria, the involvement of all ministries in its implementation, the establishment of an independent and special law governing the E -commerce, encouraging investment in the postal and transport sector by fighting against the parallel market and particularly the creation of a regulatory authority for the transport sector in Algeria.

Key words: E-commerce, e-commerce, information and telecommunication technologies (ICT), E-Algeria project, logistics services, transport market, postal market.