المنظور الثقافي للتوجه السوقي وعلاقته بالأداء التسويقي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائرpdf

The cultural perspective of market orientation and its relation to the marketing performance of small and medium enterprises in Algeria

منى مسغوني & شريفة رفاع & حكيم بن جروة

ملخص :

تهدف هذه الدراسة إلى تحليل العلاقة بين التوجه السوقي من المنظور الثقافي والأداء التسويقي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر، وهذا من خلال التعرض لمفهوم التوجه السوقي، وأهم خصائص هذا المفهوم التي تساعد المؤسسات على فهمه وتطبيقه ؛ وتحديد العلاقة بين التوجه السوقي نحو الزبائن والمنافسين والمرتكز على التكامل الوظيفي ومؤشرات الأداء التسويقي في مؤسسات محل الدراسة. وقد خلصت نتائج الدراسة إلى أن هذه المؤسسات تطبق التوجه السوقي من المنظور الثقافي وذلك بدرجات متفاوتة نسبيا، إلا انه هناك اختلاف في مدى علاقة أبعاد أو مكونات التوجه السوقي الثقافي عند اخذ هذه المكونات بصفة منفردة على بعض مؤشرات الأداء التسويقي وهذا ما يفسر وجود اختلاف في درجة أهمية كل مؤشر من مؤشرات الأداء التسويقي.

الكلمات المفتاحية : التوجه السوقي ؛ الأداء التسويقي ؛ المؤسسات الصغيرة والمتوسطة

Abstract:

This study aims to analyse the relationship between the market orientation from the cultural perspective and marketing performance for small and medium enterprises in Algeria. This is through identifying the concept of market orientation where the most important characteristics of it that help enterprises to understand, apply this concept. Moreover, to determine the relationship between market-oriented customers and competitors based on integration career and marketing performance indicators in the enterprises under study. The results of the study reveal that these enterprises apply market-orientation from a cultural perspective in relatively varying degrees. There is a difference in the extent of the dimensions of the relationship or the cultural market orientation components when taking these components individually on some marketing performance indicators, and this explains the difference in the degree of importance of each indicator of marketing performance.

Keywords: market orientation, marketing performance, small and medium enterprises.