السياسة اللُّغوية الفرنسية في الجزائر خلال فترة الاستعمار (1830-1962م)

Language policy of France in colonial Algeria (1830-1962)

 

                                                                د. شميسة خلوي

جامعة الجزائر2 (أبو القاسم سعد الله)

الملخص:

   لقد تعرَّضت أمتنا العربية والإسلامية للاستعمار الغربي المباشر، وعانت من ويلاته سنين عديدة، والجزائر من البلدان التي رزحت تحت نير الاستعمار الفرنسي أكثر من (130) سنة، سعت من خلالها فرنسا جاهدة لإبادة الشعب الجزائري ومحو مقوِّمات شخصيته العربية الإسلامية بشتى الطرق.

ولقد حاولنا في هذه الورقة البحثية أن نكشف عن هذه السياسة الاستعمارية اللغوية، بكل مراحلها نظريا وتطبيقيا، من الدراسة التشخيصية للوضعية اللُّغوية والاجتماعية للمجتمع الجزائري، إلى تحديد تصورات وأهداف السياسة اللُّغوية، وصولا إلى الوسائل التي استخدمت بغية تحقيقها، فتنفيذ الخطة وتقويمها.

إضافة إلى بسط الحديث عن طرق مواجهة هذه السياسة الاستعمارية من طرف الفئات المثقفة من المجتمع الجزائري التي عملت على رد أطماع فرنسا في تشويه مقومات الأمة، على شاكلة جمعية العلماء المسلمين الجزائريين، التي سعت إلى فضح خطط فرنسا، وتوعية الشعب بضرورة المحافظة على لغته ودينه ومكتسباته.

الكلمات المفتاحية: الجزائر، السياسة اللغوية، اللغة العربية، الاستعمار الفرنسي.

Abstract:

   In the present paper, we attempt to unveil the language policy conducted by France in colonial Algeria through all its stages, at both the oretical and practical level: from a diagnostic study of language and social status of Algerian society, to a determination of perceptions and goals of language policy, as well as the means used to achieve it. Not forgetting to mention the implementation and ongoing valuation of this plan.

Moreover, we will deal with the strategies used by educated classes of Algerian society, in order to confront this colonial policy, such as working to respond strongly to the cupidity of France as for the distortion of the elements of the nation. Here, we will refer to the Association of Algerian Muslim Scholars, which sought to expose France's plans, and to educate the population about the need to maintain their language, their religion and their heritage.

Key-words: Algeria,Languagepolicy,Arabiclanguage ,French Colonisation