دور نظم المعلومات التسويقية في إنتاج المعرفة بمؤسسات النقل الجماعيpdf

The role of marketing information systems in the production of knowledge institutions in the collective transport companies

سامية لـحـول

صليحة مقاوسي

زكرياء عقاري

كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير

 جامعة باتنة، الجزائر

ملخص : 

      يهدف هذا البحث إلى إبراز مساهمة نظم المعلومات التسويقية فيإنتاج المعرفة بمؤسسات النقل الجماعي. ويتم ذلك بالاعتماد على النظم الفرعية في مجال النقل، وهي: مصادر الحصول على المعلومات (مثل نظم تحديد المواقع العالمي GPS، نظم الموقع الأوتوماتيكي للمركباتAVL، مراقبة حركة المرور ومواقف المركبات الذكية APC والبطاقات الذكية CAP) ونظم دعم القرارات التسويقية (مثل نظم التخطيط الزمني ونظم المعلومات الجغرافية SIG)، بالإضافة إلى بحوث التسويق ونظم معلومات المسافرين.وأكدت النتائج المستخلصة من البحث مساهمة نظم المعلومات التسويقية في إنتاج المعرفة بمؤسسات النقل الجماعي من خلال تفاعل النظم الفرعية لها، حيث يبدأ النظام باستخلاص المعلومات المنتجة من قواعد بيانات العمليات اليومية (APC, AVL, GPS, CAP) ونظم الحصول على البيانات التسويقية (سجلات والتقارير الداخلية، بحوث التسويق، الاستخبارات التسويقية). وتنقل بعد ذلك المعلومات المسجلة إلى مراكز التسيير باستخلاص وتحويل وتحميل(ETL)  البيانات من خلال الاتصالات اللاسلكية أو بالتحميل دوريا التسجيلات على قواعد البيانات التنظيمية. وتستخدم المعلومات المخزنة في قواعد البيانات بشكل تفاعلي باعتبارها مستودع للبيانات في مؤسسات النقل الجماعي مع نظم المعلومات الجغرافية SIG ونظم التخطيط الزمني. وتتم هذه التفاعلات من طرف نظم دعم القرارات التسويقية مع مستودع المعطيات باستخدام تقنيات تحليل البيانات (المعالجة الاستفسارية، المعالجة التحليلية الآنية والتنقيب على البيانات). ويتم إنتاج سلسلة من المعارف باستخدام تقنية التنقيب على البيانات التسويقية المرتبطة بأداء وتشغيل أسطول مركبات مؤسسات النقل الجماعي وتحسين خدمة وعلاقة العميل.وتتمثل هذه المعارف في: المعلومات في الوقت الحقيقي لمستعملي النقل الجماعي، أولوية الحافلات في إشارات المرور، إدارة الطلب، أوقات الانتظار في المواقف، التنبؤ لأوقات الوصول، إنشاء خط السير، سلوك مستعملي النقل الجماعي، الالتزام بالجدول الزمني المخطط.

الكلمات المفتاحية  :نظم المعلومات التسويقية، نظم النقل الذكية ، المعرفة، مؤسسات النقل الجماعي.

 Abstract:This research aims to highlight the contribution of marketing information systems in the production of knowledge institutions of mass transit. This is done based on the sub-systems in the field of transport, namely: sources for obtaining information (such as systems global positioning GPS, systems Site Automatic vehicle AVL, traffic control and parking vehicles Smart APC Smart Cards CAP) and decision support systems marketing (such as systems planning timeline and GIS SIG), in addition to marketing research and passenger information systems.And confirmed the findings of the research contribution marketing information systems in the production of knowledge institutions mass transport through the interaction of subsystems her, where the system starts to extract the information produced from databases daily operations (APC, AVL, GPS, CAP) and Data Acquisition Systems marketing (records and reports internal marketing research, marketing intelligence). And then transferred the information recorded to the management centers extract, transform and load (ETL) data through wireless communication or downloaded periodically recordings on organizational databases. And use the information stored in databases interactively as a data warehouse in the institutions of collective transport with GIS SIG and time planning systems. These interactions take place by the marketing decision support systems with a data warehouse using data analysis techniques (treatment Inquiry, immediate and analytical processing on data mining). The series is produced by using a drilling technique knowledge on marketing data related to the performance and operation of fleet vehicles institutions and improve mass transit service and client relationship. This knowledge is in: real-time information to users of mass transit, bus priority at traffic signals, demand management, wait times in attitudes, predict arrival times, create a route, the behavior of users of mass transit, adhere to the timetable planned.

Keywords:marketing information systems, intelligent transportation systems, knowledge, mass transport enterprises