تنمية سلوك الاستهلاك المسؤول لدى المستهلك الجزائريpdf

في ظل غزو المنتجات الصينية للسوق الجزائرية

 »دراسة استطلاعية «

The development of Responsible Consumption Behavior among the Algerian Consumer in the Light of the Invasion of Chinese Products on the Algerian Market

«An Exploratory Study »

زكية مقري

آسية شنه

كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير،

جامعة باتنة- الجزائر

ملخص :

    تعتبر الصين ثاني أكبر مورد للجزائر. وقد تسبب ذلك في إغراق المنتجات الصينية للسوق الجزائرية. وأصبحت هذه المنتجات تشكل خطرا حقيقيا في السوق المحلية،  إذ يساهم هذا التدفق في تهديد صحة السكان، خاصة أن الحكومة لا تتوفر على الوسائل الكافية للسيطرة على الحدود وعلى جودة المنتجات في السوق المحلية.فمن الضروري مباشرة حلول أخرى من بينها تبني المستهلكين لسلوك استهلاكي مسؤول. في هذا السياق، تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أثر أنماط الاستهلاك المسؤول للمستهلكين الجزائريينعلى اتجاهاتهم نحو استهلاك المنتجات الصينية. ولتحقيق هذا الهدف تم وضع استبيان لجمع البيانات اللازمة،  وركزت الدراسة على عينة من120 مفردة،110  منهاصالحة للتحليل الإحصائي. ولتحليل البيانات، تم استخدام SPSS، الحزمة الخاصة بتجهيز البيانات في مجال العلوم الاجتماعية.أظهرت النتائج أنه على الرغم من اتجاهات المستهلك الجزائري السلبية نحو المنتجات الصينية، إلا أن سلوكه الاستهلاكي الفعلي لا يجسد ذلك. وقد يرجع  ذلك بالدرجة الأولى إلى انخفاض القدرة الشرائية وإلى عدم جديته في تحمل المسؤولية تجاه صحته والمجتمع الذي ينتمي له، والبيئة التي يعيش فيها.

الكلمات المفتاحية : سلوك الاستهلاك المسؤول، أنماط الاستهلاك المسؤول، المنتجات الصينية، غزو السوق، المستهلك الجزائري.

Abstract:

      China is the second largest supplier of Algeria. This caused a flood of Chinese products in the Algerian market. However, imports from China pose a problem of compliance of products imported in the domestic market. This flow is a threat to the population health, especially as the government does not have sufficient means to control the borders and the products quality on domestic market. It is increasingly necessary that consumers behave responsibly.In this context, this study aims to determine the impact of responsible consumption patterns for Algerian consumers regarding their attitudes towards the consumption of Chinese products. In fact, and to attain the said aim, a questionnaire is designated to gather the necessary data. Further, the studying sample is constituted of 120single, 110 of which are valid for statistical analysis. For data analysis, we use the SPSS; own data processing in social science.The results showed that despite the negative attitudes of the Algerian consumers against Chinese products, but their current behavior does not reflect that.This may be mainly due to the low purchasing power and lack of seriousness in taking responsibility for their health, society and the environment in which they live.

Keywords:Responsible Consumption Behavior, Patterns of Responsible Consumption, Chinese products, Invasion of Market, Algerian Consumer.