أثر تطبيق قواعد حوكمـة الشركات في أداء المصـارف الإسلاميـةpdf

دراســـة تطبيقيــة

The impact of the applying corporate governance rules on the performance of Islamic banks: An Empirical Study

شوقي عشور بورقبة

عبد الحليم عمار غربي

جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، السعودية

ملخص :

نسعى من خلال هذه الورقة إلى تحديد العلاقة بين متغيرات حوكمة الشركات والأداء المالي للمصارف الإسلامية؛ حيث قمنا بقياس أثر متغيرات حوكمة الشركات في الأداء المالي من خلال دراسة تطبيقية على عينة من المصارف الإسلامية خلال الفترة 2005-2012.

وتوصّلت الدراسة إلى أن هناك علاقة قوية جداً بين متغيرات الحوكمة والأداء المالي للمصارف الإسلامية محل الدراسة؛ حيث إن هناك علاقة إيجابية بين العائد على الأصول وكل من تركيبة مجلس الإدارة وحجم مجلس الإدارة وعدد اللجان في المجلس، وكذلك عدد أعضاء هيئة الرقابة الشرعية؛ حيث كلما ارتفع حجم المتغير؛ ارتفع العائد على الأصول، بينما يتّضح أن هناك علاقة سلبية بين العائد على الأصول ومتغير تركز الملكية.

الكلمات المفتاحية: حوكمة الشركات، الأداء المالي، المصارف الإسلامية، العائد على الأصول، مجلس الإدارة، هيئة الرقابة الشرعية، تركز الملكية.

Through this paper we seek to determine the relationship between the variables of corporate governance and financial performance of Islamic banks, where we measure the impact of corporate governance variables on financial performance through an empirical study on a sample of Islamic banks during the period 2005-2012.

The study found that there is a very strong relationship between the variables of governance and financial performance of Islamic banks, where there is a positive relationship between return on assets and the composition of the Board of Directors, the size of the Board of Directors, the number of committees in the Council, as well as the number of members of the Sharia Supervisory Board, while it is clear that there is a negative relationship between return on assets and owner concentration variable.

Keywords: Corporate Governance, Financial Performance, Islamic Banks, Return on Assets, Board of Directors, Sharia Supervisory, Owner Concentration.