أثر الدعم التنظيمي على جودة الخدمات الصحيةpdf

دراسة ميدانية بمستشفى الأم والطفل بتقرت

The effect of Organizational Support on quality of health services

applied study on hospital of mother and child in Touggourt

 

 

باديس بوخلوة   

               جامعة قاصدي مرباح ، ورقلة ، الجزائر

                    Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

سهيلة قمو

               جامعة قاصدي مرباح ، ورقلة ، الجزائر

Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

                                                                                                                                                                               

ملخص :

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر الدعم التنظيمي على جودة الخدمات الصحية بالتطبيق على مؤسسة صحية عامة وهي مستشفى الأم والطفل بتقرت،بالإضافةإلىالتعرفعلىالاختلاففيتصورعينةالدراسة حول جودة الخدمات الصحية في المؤسسة، بحيث يعزى هذا الاختلاف إلى الجنس،العمر، التحصيل العلمي وعدد سنوات الخبرة، وبعد إجراء عملية التحليل لبيانات الاستبانة التيشملت(55)فقرة  لعينة مكونة من (97)موظفا. توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها : يوجد اهتمام متواضع بالدعم التنظيمي كفلسفة(54%)، حيث أن هناك ممارسة متوسطة لأبعاده (العدالة التنظيمية، سلوك القادة لمساندة المرؤوسين، المشاركة في اتخاذ القرارات، الدعم و تأكيد الذات لدى العاملين))، بالإضافة إلى أن مستوى الخدمات الصحية كان حسنا (65%) من وجهة نظر العاملين وذلك من خلال أبعادها المتمثلة في : الاعتمادية ، الاستجابة، الملموسية والتعاطف. كما بينت نتائج الدراسة أنه يوجد أثر ايجابي للدعم التنظيمي على جودة الخدمات الصحية المقدمة، وخلصت الدراسة إلى أن تحسين الجودة في الخدمة الصحية يقتضي بالضرورة تبني مفهوم الدعم التنظيمي.

الكلمات المفتاحية : جودة، خدمة، دعم تنظيمي، صحة،مستشفى.

Abstract:

This study aimed to revealing the effect of organizational support on the quality of health services, application on a public health entreprise (hospital of mother and child) in Touggourt; in addition to investigating the significant statistical differences in the perception of the study sample about the quality of health services level due to sex, age, education and experience. After executing the analysis of questionnaire which included (55) paragraphs for (97) employees; the study concluded that : There is a modest organizational support interest in philosophy (54%).there is moderate application for its dimensions (organizational justice, the behavior of the leaders in support of subordinates, participate in decision-making, support and assertiveness among workers). the level of  health services was well (65%) from the perspective of workers through its dimensions  : reliability, responsiveness, tangibility and empathy.  There is a positive effect of organizational support on the quality of health services provided, and the study concluded that quality improving in the health service necessarily requires the adoption of the concept of organizational support

Key words: quality, service, organizational support, health, hospital