النمذجة بالمعادلات البنائية وتطبيقاتها في بحوث التسويق
pdf

Modeling by structural equationsand their applications in Marketing research 

محمد بداوي

جامعة عمار ثليجي بالأغواط ، الجزائر

Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

ملخص :

إن استخدام نماذج المعادلات البنائية في علم الإدارة  وخاصة في مجال التسويق، يمثل محور منهجي وتجريبي واعد لتطوير نظرية الادارة  من خلال مجموعة من الأساليب والتقنيات المتقدمة،  لذلك  تركز هذه المقالة أساسا على شرح فائدة هذه الأساليب في صحة الإجراءات والنماذج السببية، ومواصفات البنى النظرية ودراسة العلاقات في وقت واحد.

 بعد تقديم لمحة عامة عن قواعد وإجراءات تحقيق نموذج المعادلات البنائية  في الجزء الأول، حاولنا أن نشرح تطبيق هذه الطرق في ميدان التسويق في الجزء الثاني ، حيث  اقترحنا مثال توضيحي حول دور مهارات التفاوض في زيادة المبيعات في المؤسسة،  لهذا الغرض تم إجراء دراسة مكونة من 120 زبون في شركة الهاتف النقال وكالة الأغواط وذلك من أجل تأكيد نموذج السببية في مجال الخدمات.

الكلمات المفتاحية : النموذج البنيوي، نموذج القياس ، التقدير، جودة التسوية ، طريقة المربعات الصغرى

Abstract:

The use of structural equation models in management science, especially in marketing, is a methodological and empirical promising axis and innovative direction toward development of the theory, based on a set of approaches and advanced techniques. Therefore, this article mainly focuses on explaining the value and interest of these second generation methods in the validation of measures and causality models, and the specification of the theoretical constructs and relationships studied simultaneously. After presenting an overview on the conceptual basis and procedure of carrying out a structural equation model, the second part of this article attempts to expose the common practice of the methods adopted by researchers in marketing. It seems important to propose concrete and illustrative example dealing with the study of the role of negotiation skills to increase sales in the enterprise. Finally, an investigation was made to 120 respondents in order to validate a causal model in services

Keywords: structural model, measurement model, estimation, fit indices , OLS