اختبار كفاءة أسواق الأوراق المالية العربية عند المستوى شبه القوي: دراسةسوق عمان المالي
pdf

 

Testing efficiency of Arab stock markets at semi-strong level  -

a study of Amman Financial Market

 

 

حكيمة بوسلمة

 
 

جامعة باتنة 1، الجزائر

 
 

Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

 

ملخص:

هدفت هذه الدراسة إلى اختبار كفاءة أسواق الأوراق المالية العربية عند المستوى شبه القوي وبالتحديد سوق عمان المالي، وذلك من خلال معرفة مدى تأثر أسعار الأسهم في هذا السوق بالمعلومات الواردة في التقارير المالية المنشورة للشركات المدرجة فيه باستخدام أسلوب دراسة الحدث الذي يعالج تأثير حدث معين أو مجموعة من الأحداث على أسعار الأسهم. 

وقد توصلت الدراسة إلى عدم كفاءة سوق عمان المالي عند المستوى شبه القوي لأن أسعار الأسهم المتداولة فيه لا تستجيب للمعلومات الواردة في التقارير المالية المنشورة للشركات وإنما تتأثر بعوامل أخرى.

الكلمات المفتاحية:أسواق الأوراق المالية، كفاءة الأسواق، المستوى شبه القوي، أسعار الأسهم، سوق عمان المالي.

Abstract :                                                                                                      

This study aims at testing efficiency of Arab stock markets at semi-strong levelthrough exploring the impact of informations contained in the published financial reports for companies listed in Amman financial market on stock prices using event study method that addresses the impact of a particular event or group of events on stock prices.

The study found inefficiency of Amman Financial Market at the semi-strong level because the stock prices do not respond to the informations contained in the published financial reports for companies but affected by other factors.

Key words: securities markets, market efficiency, semi-strong level, stock prices, Amman Stock Exchange.