واقع وأفاق تطوير قطاع النقل في الجزائر ودوره في التنمية الاقتصاديةpdf

Reality and prospects of developing the transport sector in Algeria and its role in economic development

نوال بن عمارة

  محمد زرقون

سمير بوختالة

جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، الجزائر

جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، الجزائر

جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، الجزائر

Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

Zergounemed@gmail.com

smrboukhetalCette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

Received:29 Apr 2017                    Accepted: 01 June 2017           Published:30 June 2017

ملخص:

       تهدف هذه الدراسة إلى إبراز أهمية اقتصاديات النقل ومدى مساهمة قطاع النقل في تحقيق التنمية الاقتصادية و أثاره التنموية على الاقتصاد الوطني، من خلال السياسات الاقتصادية المتبعة في الجزائر في مجال قطاع النقل ، وقد توصلت الدراسة من خلال تحليلنا للواقع قطاع النقل وكذلك من خلال قرأتنا للمؤشرات الاقتصاد الكلى إلى ضرورة إدراك أهمية قطاع النقل في الاقتصاد الوطني باعتباره قطاع استراتيجيا من اجل إحداث التنمية الاقتصادية والمساهمة بالنهوض بالاقتصاد الوطني، كما       خلصت الدراسة للضرورة أن تنوع الجزائر من اقتصادها لتخفض اعتمادها على النفط وتحقيق تنمية اقتصادية مستديمة

الكلمات المفتاحية: سياسة الاقتصادية، تنمية الاقتصادية، اقتصاديات النقل، قطاع النقل.

تصنيف JEL: O10، P25، R 41، N 77.

Abstract: This study aims to show the importance of transport economics and the contribution of the transport sector in achieving economic development also to show its developmental effects on the national economy, through the economic policies adopted in Algeria in the transport sector.

 The study found the need to recognize the importance of the transport sector in the national economy as a strategic sector in order to make the economic development and contribute to the advancement of the national economy through our analysis to the reality of the transport sector, also through our reading of the macro-economic indicators. The study also concluded that the need for diversity of Algeria's economy to reduce its dependence on oil and to achieve sustainable economic development.

key words: Economic policy, Economic development, Transport economics, Transport sector.

ـJel codes: O10, P25, R 41, N 77.