التسويق الزراعي بين النظري والتطبيقpdf

-دراسة حالة مؤسسة AGRODAT لتجهيز وتصدير التمور بولاية بسكرة-

Agricultural Marketing theoretical v,s empirical

Case study: AGRODATEnterprise for Dates preparing and Exportation Biskra State

صونيا اسمهان كلاش رقية شرون نورالدين حامد
جامعة الجزائر 03، الجزائر جامعة محمد خيضر، بسكرة، جامعة الجوف، المملكة العربية السعودية

Received:16 Nov  2017    Accepted: 19 Dec  2017        Published: 31 Dec 2017

ملخص: تهدف هذه الورقة البحثية لتوضيح مفهوم  التسويق الزراعي، وظائفه، وعناصر المزيج التسويقي الزراعي. بالاضافة الى دراسة حالة  لمؤسسةAGRODATالتي تنشط في مجال تجهيز وتصدير التمور للاسواق الدولية؛ وهذا لتوضيح مختلف الآليات التي تستخدمها هذه المؤسسة في تصريف التمور للاسواق الدولية، ومدى اعتمادها على عناصر المزيج التسويقي الخاص بالمنتج الزراعي. وقد خلصت الدراسة الى وجود قصور في تطبيق مفهوم التسويق الزراعي واعتماد عناصر المزيج الخاص بالمنتوج الزراعي في هذه المؤسسة.

الكلمات المفتاحية: التسويق الزراعي، المنتج الزراعي، المزيج التسويقي الزراعي، مؤسسة AGRODAT لتجهيز وتصدير التمور.

تصنيف JEL: Q13، Q17

Abstract:

This paper aims at defining the agricultural marketing; its functions, and the elements of agricultural marketing mix. in addition to study the application of agricultural marketing principles in the Algerian enterprises, through a study case of an enterprise that works in dates exportation named “AGRODAT”.

The study concluded that there is a shortage in applying the notion of agricultural marketing in this enterprise.

Keywords: agricultural marketing, agricultural product,agricultural marketing mix,  AGRODAT.

Jel codes : Q13, Q17