إشكالية تقييم هيئات الدعم والمرافقة المقاولاتية في الجزائر-دراسة تحليلية-pdf

The Problem of Evaluating the Support Bodies and Entrepreneurship Accompaniment in Algeria - An Analytical Study

محمد قوجيل

جامعة قاصدي مرباح، ورقلة ، الجزائر

Received:11 Aug  2017       Accepted: 17 Oct  2017      Published: 31 Dec 2017

ملخص:

     يهدف هذا المقال إلى تسليط الضوء على مختلف الأدبيات النظرية والمؤشرات الموضوعية النظرية حول تقييم أداء هيئات الدعم والمرافقة المقاولاتية، مع التركيز على خصوصيات هيئات دعم المقاولاتية في الجزائر الموجهة للفئات الهشة في إطار سياسة الدعم الاجتماعي لهذه الفئات، بغية الوصول إلى مقاربة شاملة متعددة الأبعاد لتقييم هذه الهيئات من أجل تحليل مسار الإصلاحات والتطورات التي عرفتها هذه الهيئات في الجزائر.

الكلمات المفتاحية: مرافقة مقاولاتية، تقييم الأداء، هيئات الدعم والمرافقة المقاولاتية، الأداء المتوازن، سياسة اجتماعية.

تصنيف: JEL L26

Abstract:

This article aims at highlighting the various theoretical literature and objective indicators on the evaluation of the performance of the support bodies and entrepreneurship accompaniment. it will focus on the specificities of the Algerian entrepreneurship support organizations, which are directed to the vulnerable groups within the framework of the social support policy for these groups, in order to arrive at a comprehensive multidimensional approach to the evaluation of these bodies for analysis the course of reforms and developments that these bodies have experienced in Algeria.

Keywords: Entrepreneurship Accompaniment, Performance Appraisal, Support and Accompaniment Bodies, Balanced Performance, Social Policy.

Jel codes : L26