ظاهرة الرفع بين المؤسسات التقليدية والمؤسسات المتوافقة مع الشريعة، دراسة مقارنة- حالة ماليزياpdf

Leavrage Analysis between traditional and Sharia-compliant institutions, comparative study - the case of Malaysia

حمزة شودار1،* ، عبد السلام حططاش2

1 جامعة سطيف1 (الجزائر)؛

2جامعة سطيف1 (الجزائر)؛

تاريخ الاستلام : 15/01/2018 ؛ تاريخ المراجعة : 20/01/2018 ؛ تاريخ القبول : 10/04/2018

ملخص:

         تعتمد المؤسسات على الرفع المالي لتعظيم تغير العائد للملاك مقابل تغيرات طفيفة في مستوى الأرباح التشغيلية، من خلال اعتمادها على الاقتراض في تمويل نشاطها.من جانب آخر، نجد المؤسسات المتوافقة مع الشريعة تتحاشى القروض الربوية وتعتمد على صيغ تمويلية بديلة تختلف من حيث خصوصية تكاليفها وبالتبعية من حيث درجة الرافعة المالية لديها.

       يهدف البحث إلى دراسة وتحليل الاختلاف في الاعتماد على الرفع المالي بين المؤسسات التقليدية والمؤسسات المتوافقة مع الشريعة لعينة من المؤسسات الاقتصادية الماليزية المدرجة في البورصة.

الكلمات المفتاح:الرفع المالي؛ المؤسسات التقليدية؛المؤسسات المتوافقة مع الشريعة؛تكاليف صيغ التمويل الإسلامية؛درجة الاعتماد على الاستدانة.

تصنيف JEL: L25; G35; G32.

Abstract:

     Firms rely on leverage to maximize the return for the owners against minor changes in the level of profits, through relying on borrowing to finance their activities.

     On the other hand, Shari'ah compliant institutions avoid Reba-based loans and rely on alternative Financing Modes with different costs, which means difference in the degree of financial leverage between shari'ah and non-shari'ah compliant firms.

   This research aims to study and analyze the degree of reliance on leverage between traditional and Shari'ah-compliant institutions by using a sample of the Malaysian economic listed firms.

Keywords: Financial leverage; Traditional institutions; Shari'ah-compliant institutions; cost of Islamic financing modes; degree of indebtedness.

JEL Classification Codes :G32 ;G35 ;L25.