pdfتطور النظريات المفسرة للدورات الاقتصادية

The development of business cycles theories

أشواق بن قدور*

1المركز الجامعي تمنراست (الجزائر)

تاريخ الاستلام: 21/01/2018 ؛تاريخ المراجعة :10/03/2018 ؛تاريخ القبول:05/05/2018

ملخص:

   يتمثل الهدف الأساسي لهذه الدراسة في تقديم مفهوم للدورات الاقتصادية باعتبارها تتضمن في أحد مراحلها الأزمة الاقتصادية، والمقارنة بين مختلف المدارس الاقتصادية في تفسير الدورات والوقوف عند سياسة كل مدرسة في الحد منها.

     وقد اسفرت نتائج الدراسة على أن الدورات الاقتصادية ظاهرة صحية ملازمة للاقتصاد الرأسمالي، لكن الاختلاف يبقى قائما بين المفكرين الاقتصاديين في تفسيرها، فهناك من يرجعها للظروف المناخية؛ والبعض ينسبها إلى النقص في الاستهلاك، والبعض الآخر إلى الابتكارات التكنولوجية، كما ينقسم أصحاب المدرسة الحديثة بين فرضية الإفراط في الاستثمار، وفرضية التقلبات النقدية.

الكلمات المفتاح: الدورة الاقتصادية؛ مراحل الدورة الاقتصادية؛ أنواع الدورات الاقتصادية؛ المدارس الاقتصادية؛ أسباب التقلبات الاقتصادية.

تصنيف JEL:E32؛E44

Abstract :

   The main objective of this study is to give the concept of business cycles, which contain in one her, stages the economic crisis, and a comparison between the various interpretation of business cycles in deferent economic schools and stand upon the policy of each school to limit them.

One of the most important results of this study is business cycles is a healthy phenomenon in the capitalist economy. However, there are any differences between the economic thinkers in interpretation, there is resort them to climatic conditions; some ascribes refer to the decrease in consumption, others to technological innovations, and the owners of modern school is divided between the assumption of excessive investment, monetary fluctuations approach.

Keywords :Business cycle, Business cycle stages, Business cycle types, economic schools, economic fluctuations causes.

JEL Classification Codes :E32 ;E44.