Foreign Direct Investment and Economic Growth in Algeria: An Application of Auto -Regressivepdf Distributed LAG (ARDL) Bounds Testing Approach

الاستثمار الأجنبي المباشر والنمو الاقتصادي في الجزائر: تطبيق نموذج الانحدار الذاتي للفجوات الزمنية الموزعة المتباطئة(ARDL) 

Djelloul BENANAYA  & Malika BAKDI

Djilali BOUNAAMA University, Khemis Miliana; Algeria

Received: 22.03.2017 & Accepted: 04.10.2017

Abstract: Recent empirical literature suggests that foreign direct investment (FDI) have positive impact on economic growth through the process of technological diffusion. This paper proposes a new approach to testing for the existence of a relationship between foreign direct investment (FDI) and economic growth in Algeria for the analysis of long-run relations over the period of 1980-2014. The empirical analysis in this study is based on the bounds testing approach of co-integration, is introduced originally by (Pesaran & Shin, 1999) and further extended by (Pesaran & al, 2001), In order to verify the relationship between Foreign Direct Investment and economic growth in Algeria. The results suggest that FDI have a positive impact on economic growth in the long-run. The results further suggest FDI can be deemed to be catalysts for economic growth in Algeria an increase in one unite in FDI leads to increase by 5% in GDP.

Keywords: Foreign Direct Investment, Economic Growth, Long Run, Bounds Testing Approach.

Jel Classification Codes : C51, F21, F43.

ملخص : تشير الدراسات التجريبية الأخيرة إلى أن الاستثمار الأجنبي المباشر له أثر إيجابي على النمو الاقتصادي من خلال عملية الانتشار التكنولوجي. نقترح في هذه الورقة نموذجا جديدا لاختبار وجود علاقة بين الاستثمار الأجنبي المباشر والنمو الاقتصادي في الجزائر من أجل تحليل العلاقات الطويلة الأجل على مدى الفترة 1980-2014.

يستند التحليل التجريبي في هذه الدراسة على اختبار التكامل المشترك باستخدام منهج test of bound، وقدم أصلا من قبل (Pesaran & Shin, 1999) وطور من قبل (Pesaran & al, 2001), من أجل التحقق من العلاقة بين الاستثمار الأجنبي المباشر والنمو الاقتصادي في الجزائر. تشير النتائج إلى أن الاستثمار الأجنبي المباشر له أثر إيجابي على النمو الاقتصادي على المدى الطويل. كما تشير النتائج إلى أن الاستثمار الأجنبي المباشر يمكن اعتباره حافزا للنمو الاقتصادي في الجزائر، حيث تؤدي زيادة وحد في الاستثمار الأجنبي المباشر إلى زيادة الناتج المحلي الإجمالي بنسبة 5٪.

الكلمات المفتاح : استثمارات أجنبية مباشرة، نمو اقتصادي، مدى طويل، اختبار حدود.

تصنيف JEL: C51، F21، F43.