The Reality of Application of Corporate Governance in Algerian SMEspdf

واقع تطبيق الحوكمة المؤسسية في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الجزائرية

Wassila SAOUD & Kamel GASMI

Mohamed BOUDIAF University – M'sila; Algeria

Received: 16.05.2017 & Accepted: 09.12.2017

Abstract: The study aimed to determine the adoption's level of corporate governance in the small and medium enterprises in Algeria, as one of the new management systems that have proved effective in many international experiences.

    To reach this goal, the study included the explanations for each of the corporate governance and the SME's, and the analysis of the results of 150 questionnaires distributed to a sample of 150 SMEs that operate in various fields and in all regions of Algeria, focusing on the owners and cadres of these enterprises.

    The study found that the majority of SMEs in Algeria has clearly accepted to adopt corporate governance, but it requires providing an appropriate environment for it and foremost training and awareness of the importance and benefits of corporate governance.

Keywords: Corporate Governance, Small and Medium-sized Enterprises.

Jel Classification Codes : R13, O55, L2.

ملخص : هدفت الدراسة إلى تحديد مستوى اعتماد الحوكمة المؤسسية في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الجزائرية، باعتبارها واحدة من أنظمة الإدارة الحديثة التي أثبتت فعاليتها في العديد من التجارب الدولية. 

    ولتحقيق هذا الهدف تضمنت الدراسة توضيح مفهوم الحوكمة المؤسسية والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، من خلال تحليل نتائج 150 استبيان موزع على عينة من 150 مؤسسة صغيرة ومتوسطة تعمل في مختلف المجالات وفي جميع مناطق الجزائر، مع التركيز على أصحاب وإطارات هذه المؤسسات.

    وخلصت الدراسة إلى أن أغلب المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر قد أبدت بوضوح قابليتها لتبني حوكمة المؤسسات، لكنها تتطلب توفير بيئة مناسبة لها، مع التوعية بأهمية وفوائد الحوكمة المؤسسية.

الكلمات المفتاح : حوكمة مؤسسية، مؤسسات صغيرة ومتوسطة.

تصنيف JEL: R13، O55، L2.