القدرة التنافسية للتمور الجزائرية ومحددات الطلب على صادراتها في الأسواق العالمية – مع التركيز على السوق الفرنسية 

Algeria's Dates competitiveness and  its determinants of exports

demand  in worldwide markets -  a focus on the French market

عبد العزيز عبدوس*

1 المركز الجامعي بلحاج بوشعيب –عين تموشنت ( الجزائر)

تاريخ الاستلام : 30/01 /2018 ؛ تاريخ المراجعة : 2018/05/15 ؛ تاريخ القبول : 2018/11/22

 

ملخص : يعتبر منتوج التمور من أهم المنتجات التي يمكن أن تساهم في تنمية  الصادرات خارج المحروقات، باعتبار أن الجزائر تصنف من أهم الدول المنتجة له من حيث الكمية والجودة، وعليه  تحاول هذه  الدراسة  التعرف على الوضع التنافسي للتمور الجزائرية  فى السوق العالمى مقارنة مع  أهم الدول المصدرة للتمور باستخدام عدة مؤشرات تقيس القدرة التنافسية للتمور، والتعرف أيضا على أهم محددات الطلب الخارجي للتمور الجزائرية، مع التركيز أساسا على السوق الفرنسية .

الكلمات المفتاح : قدرة تنافسية ؛ صادرات التمور ؛ نصيب سوقي ؛ اختراق سوق ؛ تنافسية سعرية.

تصنيف JEL : F41 ؛ O13؛ O19؛ Q13

Abstract: Dates product is one of the most important products that can contribute to the developing of exports outside the oil, considering that Algeria is considered one of the most important producing countries of Dates in terms of quantity and quality.

This study attempts to identify the competitive situation of Algeria's Dates in the worldwide markets compared to the most important exporting countries of Dates.

we using several indicators for measuring the Dates competitiveness, and also identify the most important determinants of external demand for Algeria's Dates, with a focus mainly on the French market.

Keyword: competitiveness; date exports; market share; market penetration; price competitiveness.

Jel Classification Codes: F41; O13; O19; Q13

 

* Corresponding author, e-mail: Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.