الحكم الراشد كمقاربة لمحاربة الفساد وتحقيق النمو الاقتصادي دراسة قياسية لعينة من الدول العربية 

Good Governance as an approach to fighting corruption and achieving economic growth

An econometric study of a sample of Arab countries

رضا حمزة بوجانة1،*،   إبراهيم برقوقي 2

1 المدرسة الوطنية العليا للإحصاء والاقتصاد التطبيقي (الجزائر)، مركز البحث في الاقتصاد المطبق من أجل التنمية (الجزائر)

2 مركز البحث في الاقتصاد المطبق من أجل التنمية (الجزائر)

تاريخ الاستلام : ا31/07/2018 ؛ تاريخ المراجعة : 2018/11/10 ؛ تاريخ القبول : 2018/11/17

 

ملخص : هدفت هذه الدراسة الى إيجاد العلاقة التي تربط الحكم الراشد بظاهرة الفساد، وقياس آثر تطيق آليات الحكم الراشد فيما يخص محاربة الفساد على النمو الاقتصادي في بعض من الدول العربية عبر قناتي الانفاق العام والاستثمار، وقد توصلت الدراسة الى وجود آثر سلبي للسيطرة على الفساد على النمو الاقتصادي في المدى القصير ووجود أثر ايجابي على المدى البعيد، كما توصلت الدراسة الى أن السيطرة على الفساد تساهم في زيادة فعالية أداء الانفاق العام في زيادة النمو الاقتصادي، وأن السيطرة على الفساد تضعف من فعالية الاستثمار في زيادة النمو الاقتصادي في عينة الدول محل الدراسة.

الكلمات المفتاحية : الحكم الراشد، السيطرة على الفساد، النمو الاقتصادي، نماذج البيانات الطولية الديناميكية.

تصنيف JEL : O47, D73, C23.

Abstract: This study aimed at finding the relationship between good governance and the corruption, and measuring the impact of the mechanisms of good governance in the fight against the corruption on economic growth in some Arab countries through the channels of public expenditure and investment. The study found that there is a negative impact of the control of corruption on economic growth in the short run and a positive impact in the long run. The study also found that control of corruption contributes in increasing the effectiveness of public spending performance in increasing economic growth and that the control of corruption weakens the effectiveness of investment in increasing economic growth in the sample of countries studied.

Keywords: : good governance, control of corruption, economic growth, dynamic panel data.

Jel Classification Codes : O47, D73, C23.

 

* Corresponding author, e-mail: Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.