دور رأس المال الاجتماعي في تعزيز أداء منظمات الأعمال - دراسة ميدانية على مستوى عدد من المنظمات بولاية تبسة-

The role of social capital in enhancing organizations performance

- Field study of a number of organizations in the Wilaya  of Tebessa -

مديحة بخوش1*

1 جامعة العربي التبسي –تبسة- (الجزائر).

 تاريخ الاستلام: 02/12/2018 ؛ تاريخ المراجعة:  2018/12/03؛ تاريخ القبول: 2018/12/03

 

ملخص :

تهدف الدراسة إلى ابراز دور رأس المال الاجتماعي بأبعاده: البعد الهيكلي، والبعد العلاقاتي، والبعد المعرفي في الأداء بمؤشرات الاستجابة، والكفاءة، والفعالية. وتم استخدام أسلوب نمذجة المعادلة الهيكلية  لرأس المال الاجتماعي والأداء بناء على الدراسات السابقة التي تناولت الموضوع. وجمعت البيانات من عدد من المنظمات بولاية تبسة. وبدراسة عينة مكونة من 241 مبحوث،  وباستخدام الانحدار المتعدد تم التوصل إلى وجود أثر ذي دلالة احصائية لرأس المال الاجتماعي بأبعاده مرتبة: البعد المعرفي، والهيكلي فالعلاقاتي على أداء المنظمات المدروسة. وفسر رأس المال الاجتماعي 48% من التغيرات الحاصلة في الأداء. وقدمت الدراسة عددا من التوصيات في ظل نتائجها لعل من أهمها ضرورة تعزيز عامل الثقة بين الموظفين.

 

الكلمات المفتاح : رأس المال اجتماعي؛ أبعاد رأس المال الاجتماعي ؛ أداء ؛ مؤشرات الأداء؛ نمذجة بالمعادلة الهيكلية.

تصنيف JEL : M14,M12,L14,L1,L25

Abstract:

The study aims to test the impact of social capital by its dimensions: structural, relational and the cognitive dimension on performance with the indicators of response, efficiency and effectiveness. Structural equation modeling of social capital and performance were used based on previous studies on the subject. The data were collected from a number of organizations in the Wilaya of Tebessa. By the study of 241 respondents as a study sample, using multiple regression, a statistically significant effect of social capital was found by its dimensions respectively: cognitive, structural and relational dimension on the performance of the studied organizations. Social capital accounted for 48% of changes in performance. The study presented a number of recommendations in light of its results, the most important of which is the need to strengthen the confidence factor among the employees.

Keywords: Social capital; social capital dimensions; performance; performance indicators; structural equation modeling (SEM).

Jel Classification Codes : M14,M12,L14,L1,L25.

* Corresponding author, e-mail: Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.