الصحة النفسية وعلاقتها بالأداء الوظيفي لدى أساتذة التعليم المتوسط.pdf

دراسة ميدانية ببعض متوسطات مدينة المسيلة.

أ/ فرحات بن ناصر

أ / بوجمعة حريزي.

جامعة المسيلة  (الجزائر)

مخبر تطوير الممارسات النفسية والتربوية جامعة قاصدي مرباح ورقلة (الجزائر)

الملّخص:

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الصحة النفسية لأساتذة التعليم المتوسط وعلاقتها بأدائهم الوظيفي ببعض متوسطات مدينة المسيلة بالجزائر للموسم الدراسي 2015/2016، وقد أظهرت نتائج الدراسة أنّ كل من مستوى الصحة النفسية والأداء الوظيفي لعينة الدراسة مرتفع، وأنّه توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا بين متغيري الدراسة، وقد خلصت الدراسة إلى عدد من المقترحات في ضوء النتائج.

الكلمات المفتاحية: الصحة النفسية، الأداء الوظيفي، أساتذة التعليم المتوسط

Summary

This study aimed at  finding  out the relationship between psychological health of middle school’s teachers and its relation  to  their  functional  performance in some of  middle schools in Msila  in Algeria, for the school year 2015/2016, and the results of the study showed that both  the  psychological health and  the functional performance of the study sample  are at  high level, and there exist  a  positive  correlation  which is   statistically significant between the variables of the study. the study concluded a set of proposals in the light of the  previous results.

Key words: Psychological health, job performance, teachers  of middle school