بناء مقياس لضغوط العمل لدى الممرضين العاملين في وحدات الاستعجالاتpdf

Constructing a work’s pressure scale among nurses of emergency

د.غالم يمينة1،*        د. بلعباس نادية2

Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.   Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

1،2 جامعة مستغانم- الجزائر

تاريخ الإرسال : 2018-03-05؛ تاريخ القبول : 2018-05-20؛ تاريخ النشر : 01-06-2018

الملخص : نحاول في هذه الدراسة توضيح طريقة بناء مقياس ضغوط العمل لدى الممرضين العاملين في وحدات الاستعجالاتوفق استخدام أساليب إحصائية جديدة ودقيقة ومقننة تعتمد على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية ، حيث قامت الباحثتين ببناء مقياس ضغوط العمل ولتأكد من صدقه تم الاعتماد على التحليل العاملي الاستكشافي ، والذي يكشف عن البنية العاملية للمقياس.

ويعتمد هذا النوع من الصدق على منهج التحليل العاملي الذي يقوم على تحليل مصفوفة معاملات الارتباط بين الاختبارات والمحكات المختلفة من أجل الوصول إلى العوامل التي أدت إلى إيجاد هذه المعاملات، وهو أسلوب إحصائي يهدف إلى تلخيص العوامل من متغيرات الدراسة بصورة تهدف إلى تبسيط هذه المتغيرات العديدة إلى عوامل أقل عددا، وذلك بالقيام بعمليات إحصائية معقدة منها حساب المصفوفة الارتباطية بين المتغيرات، واستخلاص عوامل من هذه المتغيرات.

الكلمات المفتاحية :مقياس ضغوط العمل ـ التحليل العاملي الاستكشافي.

Abstract:

In this study, we try to clarify the method of constructing a measure of the working pressure among nurses in the emergency units according to the use of new statistical methods, which are accurate and codified and based on the statistical package for social sciences. The researchers constructed a measure of work pressure and verified its validity using the exploratory factor analysis which reveals the global structure of the scale. It was applied to exploratory sample of (148) nurses emergency services in the province of Mostaganem, where the items of the scale consisted of 40 items before evaluating content validity by the experts, but the result has been excluded tow items which are not reflect to the dimension content, Therefore, the items of the scale became 38 items, and after subjecting the measure of work pressure to the exploratory factor analysis, two items were also deleted. In the final form, the measure has 36 items. This exploratory results show the accommodation of the scale for the purposes of the study and benefit from high validity and reliability

 Keywords: Work pressure scale, emergency nurses, statistical package for social sciences, exploratory factor analysis.

         *corresponding author