دور الابتكار الإعلاني في تحفيز القرار الشّرائي لدى المستهلك
pdf

دراسة استطلاعية حول تأثير إعلانات خدمة الجيل الرّابع لدى عيّنة من مستخدمي الانترنت في مدينة الأغواط

The role of  the advertising innovation to stimulate consumer purchasing decision
A prospective study on the impact of the fourth-generation service announcements in a sample of Internet users in the city of Laghouat

حجوجة سارة

كُلّية العُلوم الاقتصاديّة والعُلوم التّجاريّة وعُلوم التّسيير

جامعة عمار ثليجي الأغواط

 

قويدري محمد

 

كُلّية العُلوم الاقتصاديّة والعُلوم التّجاريّة وعُلوم التّسيير

جامعة عمار ثليجي الأغواط

ملخص:                        

تهدف هذه الدّراسة للتعرف على مدى تأثير الابتكار الإعلاني على القرار الشرائي في مختلف مراحله، ومعرفة كيفية تأثير هذه الابتكارية في تغيير وبناء عادات ومواقف شرائية جديدة. ولقد أجريت الدراسة على عينة من مستخدمي الانترنت في مدينة الأغواط، الذين شاهدوا إعلانات خدمة الجيل الرّابع؛ حيث صُمّم استبيان لهذا الغرض، ووزّع على عينة عشوائية مكونة من60 مفردة. هذا، ولقد خلصت الدّراسة إلى أنّ إعلانات خدمة الجيل الرّابع كانت بمثابة وسيلة إخبار جيدة عن وجود الخدمة، إلا أنها لم تعكس لمستخدميها جدواها، ولم تضف قيمة ملموسة لتعاملاتهم اليومية. وعلى هذا الأساس، ولتجنّب الاستهلاك التّرفي، توصي الدّراسة بعدم الانسياق وراء الدّعايات الإعلانية، ما لم يكن المستهلك فعلا في حاجة للخدمة المعلن عنها.

الكلمات المفتاحية :الابتكارية، الابتكار الإعلاني، القرار الشرائي، العادات الشرائية، الجيل الرّابع.

Abstract:

       This study aims to identify the impact of advertising innovation on the purchasing decision process, and how this innovation can change and build new buying habits. This study was conducted on a sample of web surfers from the city of Laghouat, which were exposed to fourth generation 4G ++ .

            To this end, a questionnaire was designed and distributed to the appropriate sample of 60 consumers.

            To test the hypotheses of this study, an SPSS statistical program was used.  The study concluded that the fourth generation service announcements are a good way to inform about the existence of a new service but actually does not reflect the actual meaning of this technology and what it can add to their daily lives. Therefore the study recommends not to deceive by advertising for the consumption of new services without really being needed of it.

 Keywords: innovation, advertising innovation, buying decision, shopping habits, The fourth generation.