تقييم أداء سلسلة الإمداد في المؤسسات البتروليةpdf

      دراسة حالة المؤسسة الوطنية للأشغال في الآبارENTP

Performance evaluation of supply chain in petroleum societies

Case study of: the National Company of wells works

مخنان عقبة

 دويسمحمد الطيب

جامعة قاصدي مرباح، ورقلة

ملخص:

تسعى أي مؤسسة إلى تحسين أدائها بشكل دائم ولا يتأتى لها ذلك إلا من خلال القيام بعملية التقييم الذاتي ومقارنة الأهداف المسطرة وتلك المنجزة فعلياً، لذلك يعتبر تقييم الأداء من بين السياسات الناجعة في تصحيح وتطوير أداء وظائف المؤسسة. تهدف هذه الدراسة إلى تبني مقاربةلتقييم أداء وظيفة الإمداد في المؤسسات وخاصة سلسلة الإمداد في المؤسسات البترولية لما تكتسيه من أهمية بالغة في نجاح عمل هذه المؤسسات بسبب خصوصية نشاطها ومكان عملها، مستخدمين المنهج الوصفي في عملية تقييم أداء سلسلة الإمداد في عينة الدراسة المتمثلة في المؤسسة الوطنية للأشغال في الآبارENTP.وتمثلت أداة الدراسة في لوحة القيادة العملياتية، وقد بينت نتائج الدراسة أن نسبة تحقيق الأداء الإيجابي كانت 48.13بينما  51.87%  مثلت نسبة الأداء السلبي لسلسلة الإمداد في مؤسسة ENTP.

الكلمات المفتاحية :أداء، تقييم، سلسلة إمداد، لوحة قيادة.

Abstract:

          All societies aim constantly to improve their performance; but this cannt be achieved only through applying the operation of self-evaluations and comparing the goals with results. This is why performance evaluation is one of the successful policies in correcting and developing performance of society’s functions.

This study aims to evaluate the performance of supply function in petroleum societies especially the supply chain due to its importance in achieving a successful work in these societies. The study uses a descriptive approach in evaluating the performance of supply chain performance in the sample of the study which is ENTP using the operational table of board. The results reveal that the percentage of a positive performance was 48.13 %, while the percentage of a negative performance of the supply chain in the ENTP was 51.87%.

Key words: performance¸ evaluation¸ supply chain¸ table of board.