الاستثمار في الطاقات المتجددة و دوره في تحقيق التنمية الاقتصادية في دول المغرب العربيpdf

The investment in renewable energies and its role in the economic development in the Maghreb countries

عيشاوي كنزة

المدرسة الوطنية العليا للعلوم السياسية

جامعة الجزائر 3

بدوي إلياس

كُلّية العُلوم الاقتصاديّة والعُلوم التّجاريّة وعُلوم التّسيير

جامعة قاصدي مرباح ورقلة

ملخص:

       تعتبر الطاقات المتجددة حاليا ، واحد من اهم البدائل التي تعول عليها الدول لتحقيق تنميتها الاقتصادية. و خاصة في ظل عدم الاستقرار التي تشهده الاسواق النفطية. لذلك فقد تسارعت جهود الدول خاصة الصناعية منها ،نحو تطوير تكنولوجياتها في هذا المجال ، ووضع خطط و استراتيجيات مستقبلية ، من اجل ضمان سيطرتها على السوق الطاقوية الجديدة.

والدول المغاربية رغم تأخرها باللحاق بهذا الركب، فمع توصلها لقناعة بالدور الذي يمكن ان يلعبه الاستثمار في الطاقات المتجددة في دفع عجلة التنمية الاقتصادية بها. وامتلاكها لإمكانيات هامة من هذه الطاقة، خاصة الطاقة الشمسية وطاقة الرياح. فقد سارعت لوضع مجموعة من الخطط والاستراتيجيات التي تضمن لها الانتقال لاقتصاديات الطاقة المتجددة.

وسنحاول من خلال هذه الورقة البحثية ابراز امكانيات الدول المغاربية من الطاقة المتجددة، والدور الذي يمكن ان تلعبه في تحقيق التنمية الاقتصادية بها. مع تسليط الضوء على البرامج و الاستراتجيات التي تبنتها لضمان تحولها الطاقوي.

الكلمات المفتاحية:نفط، طاقات متجددة، دول مغاربية، تنمية اقتصادية.

Abstract :

            Currently the renewable energies considers as one of the most important alternatives that the countries depend upon to achieve the economic development, notably under the instability in the oil markets. Therefore, the countries (the industrial ones) are accelerating their efforts towards the development of technologies in this area and developing plans and strategies for the future to ensure control of the new energetic market.

           Despite the delay of the Maghreb countries to catching up, but after they get convinced the role that could be play by investment in renewable energies in advancing its economic development process. By possessing significant resources of this energy, particularly solar and wind energy. The Maghreb countries developed a set of plans and strategies to ensure the transition to the economies of renewable energy.

       We will try through this paper to highlight the potential of the Maghreb countries in renewable energies, and the role these energies can play in achieving the economic development, and highlighting the programs and strategies adopted to ensure the energy transformation  

Key words:oil, renewable energies, Maghreb countries, economic development.