pdfالمسؤولية الاجتماعية لمنظمات الاعمال بين الواجب القانوني والتحفيز الجبائي

The corporate social responsibility between legal duty and taxes stimulation

عميرات إيمان

كُلّية العُلوم الاقتصاديّة والعُلوم التّجاريّة وعُلوم التّسيير

جامعة المدية

سالمي الرشيد

كُلّية العُلوم الاقتصاديّة والعُلوم التّجاريّة وعُلوم التّسيير

جامعة المدية

ملخص:

في عالم يتصف بالعولمة وبالأزمات الاقتصادية، أصبح من الضرورة الملحة والمتزايدة على منظمات الاعمال أن تعي وتواكب أثرها في البيئة والمجتمع ككل، حيث لم يعد الاهتمام بتعظيم الأرباح الهدف الوحيد الذي يبرر أي شيء لصالحها على حساب مصلحة كل ما له علاقة بها، بل ظهرت مفاهيم حديثة تهتم بتضمين مصلحة جميع الأطراف المتفاعلة معها في استراتيجياتها، ولعل من أبرزها نجد مفهوم المسؤولية الاجتماعية التي تهدف الى تطبيق أساليب إدارية تعزز دور ومكانة المنظمات ليس فقط ككيان اقتصادي وإنما أيضا ككيان اجتماعي لتصبح بذلك المنظمة جزءا من نظام المواطنة الصالحة.

لذلك سنبرز في هذه الورقة البحثية الدور الذي يلعبه التشريع الجزائري لتشجيع وتنمية النشاطات الاجتماعية من طرف المنظمات سواء من الناحية الإلزامية والتي مفادها أن تلتزم المنظمات برفع الأضرار على المجتمع ككل وكذا احترام القوانين لتفادي الجزاء العقابي من الدولة، أو من الناحية التحفيزية والتي مفادها أن تلتزم المنظمات طوعا بالمساهمة الفعالة في خدمة المجتمع وربطها بالحوافز الضريبية كتشجيع لها لتبني النشاطات الاجتماعية ضمن برامجها.

الكلمات المفتاحية: المسؤولية الاجتماعية، البعد القانوني، البعد الأخلاقي، البعد الاقتصادي، البعد الخيري.

Abstract: 

In a world characterized by Globalization and economic crises, business organizations need to show more awareness about them and cope with the impacts they leave on the environment and society as a whole. Optimizing profits  is no longer  the only goal that justifies anything carried out in their favour on the expense of all that has a relationship with them, because new concepts have appeared  taking the interest of implicating  all the parties  which are interacting with them in their strategies . Social responsibility may be one of the most prominent of them;  this latter aims at applying modern management techniques that enhance the role and the status of organizations not only as an economic entity but also as a social entity so that this organization can be part of good citizenship system.

Thus, this paper will highlight the role played by Algerian legislation to encourage the development of social activities through organizations, either from the mandatory point of view in which  organizations  are committed to lift damage that may harm the society as a whole, and to respect the laws in order to avoid penal sanctions by the state, or from the motivational one, where organizations pledge to voluntarily participate in serving community and getting linked to tax incentives as a way to encourage them to adopt social activities within their programs.

Key words: social responsibility, legal dimension, moral dimension, economic dimension, charity dimension.