تأويل الخطاب النقدي المقاوم ليمنى العيد من خلال كتابها في النفاق الإسرائيليpdf

 

طالبة دكتوراه : حجاج فاطمة

 الأستاذ عبد الحميد هيمة

جامعة قاصدي مرباح ورقلة

ملخص : 

     نسعى في هذا البحثإلي إبراز خصوصية النقد الأدبي في أبعاده المقاومة، لدى يمنى العيد  والذي نشأ في ظروف   الاجتياح الإسرائيلي لجنوب لبنان ، وما خلفه من أثر عميق في الكتابات العربية عموما و كتابات يمنى العيد، خاصة في كتابها " في النفاق الإسرائيلي، قراءة في المشهد و الخطاب" و هذا في ضوء مرجعيات و حدود الدراسات الثقافية، كما ترنو هذه المحاولة إلي دراسة المفارقات والتحولات عند يمني العيد ، والتي أفسحت مجالا لبيان الحقائق الجوهرية التي تأصل مفاهيم النقد و المرجع والسياق الثقافي، و تحتضن العمل الأدبي في تقنياته الفنية و أبعاده الفكرية و الإنساني، لتكون أكثر دقة في تحليل وتفسير المتن الأدبي وسياقه الاجتماعي و الثقافي.

الكلمات المفتاحية : الخطاب - الكولونيالية – الاديديولوجيا – الصورة الاعلامية – اللغة

Abstract:                                                                                 

      In the present research I was able to see the research carried out by YEMENI EL AID, who used criticism as a means to study literary works and to explore a reality on all after the Israeli invasion of southern Lebanon, which Had an impact on Arab creativity, in the light of the references and limits of cultural contexts, this critical use can often be influenced by thought or ideologies that have invaded the universal critical space and all the Arab space, It has been difficult to differentiate between creativity in its ideological frame of reference and creativity in its textual frame of reference, besides this research tries to study the paradoxes and transformation in YEMENI EL AID, which gives rise to the flourishing of essential truths For the roots of the concepts of criticism, the reference and the cultural context, and to collect the literary work in this artistic technique and its humanist world, so that it is more precise in consolidating the relationship between it and criticism in the analysis of the literary text and its social context or whether it is considered as a living memory.