ظاهرة الرمز في قصص علي حجازي القصيرة

The phenomenon of the symbol in the short stories of Ali Hijazi

د.اسحاق رحماني ، الاستاذ المشارکفي اللغة العربية وآدابها بجامعة شيراز

زينب انصاري ، طالبة مرحلة الدکتوار في اللغة العربية وآدابها بجامعة شيراز.

Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

 

الملخص:

الرمز ظاهرة فنية لافتة للنظر في الشعر و القصة؛ و تقنية من تقنيات الحداثية التي أسرف الشعراء و الأدباء في استخدامها للتعبير عن تجاربهم و أفکارهم و مشاعرهم بطريقة غير مباشر. فالرمز بمعناه العام هو الدلالة علی ما وراء المعنی الظاهري؛ مع اعتبار المعنی الظاهري مقصودا أيضا. فإن لجوء القاص اللبناني أو الفلسطيني إلی الرموز و الاشارات لم يکن مقصودا لذاته أو لمجرد التجريب؛ أو جريا وراء التقليد أو المحاکاة أو لإثبات قدرته الفنية، و إنما جاء تعبيرا عن حاجة  بطريقة غير مباشر و فيرتبط ارتباطا وثيقا بفکره و بوعيه و بميوله و نزعاته الروحية و العقلية.

و يعد الکاتب اللبناني،« علي حجازي » من أبرز الکّتاب اللبنانيين استلهاماً من الرموز و الاشارات في قصصه،کوسيلة للتعبير عن أفکاره. بناء علی هذا فتحاول هذه المقالة أن تعالج الرمز في قصص هذا الکاتب اللبناني الشهير معتمدة علی المنهج المتکامل في دراسة أربع مجموعات من مجموعاته القصصية، لتکشف ماوراء هذا الرموز و الاشارات.

في نهاية المطاف وصلت المقالة إلی أن الرموز و الاشارات قد برز في قصصه بأشکال مختلفة من الرموز الايجابي نحو: شجرة الزيتون، طائر الترغل، و الشخصیات التراثي نحو بلال، خديجة،و السلبي نحو: الذئب و الضبع و الأفعی، بروزاً واضحاً. فاستعان الکاتب بهذا التوظيف ليحمل معاني الصمود و المقاومة في وجه غطرسة الصهاينة و يثير الشعب اللبناني ليتمسکوا بأرض آبائهم و يرجعوا إليهافنلمس في حديثه نوعا من التفاؤل نحو المستقبل المشرق و التطلع إلی الحياة الجديدة.

الکلمات المفتاحية: الرمز، أدب المقاومة، القصة القصيرة، علي حجازي.

Abstract

The symbol is an artistic phenomenon that have considered in poetry and story and this is one of new achievements which poets and authors, frequently used in expressing their experiences, thoughts and feelings, implicitly. Generally,code implies on meaning beyond the explicit form of the word however apparent meaningmust be considered as a goal.ThereforLebanese authors referring to code or symbol isnotbecause of it, or merely for expressing theirexperiences , imitation ,or  proving their artistic powerjust for achieving to his purposes.sosymbol is close to author’s idea,orientations ,subjective and mental tendencies.

Ali Hijazi is one of the most important Lebanese writers who illustrated his thoughts by symbols and codes.Therefor the main goal in this researchis that by a comprehensive approach find the symbols in four short story collections of this famous writer and by identify and explaining the allusions, mysteries and hintsget into transcend meaning of symbols in these.

By examining the results of this project,can be argued thatnature of symbols  and codes  with different types of it have a significant part in these stories such as positive symbols like:olive tree, dove bird  andalso historical characters like Bilal khadijeh and negative  codes like: wolf, hyena and asp,etc. the author by use of these symbols  show resistance against the Sahyonist’ autocracy and people returns of southern Lebanon to their ancient hometown andby showing a clear future improve his nation motivation.

Keywords: symbol .autocracy .short story Ali Hijazi