صيغة اللاثبوت وتعدديّة الأبعاد في  مسرحيّة اللّثام لعبد القادر علولة

د : صالح قسيس ، أستاذ محاضر "أ"

جامعة محمد البشير الابراهيمي برج بوعريريج  (الجزائر)

Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

الملخص :

يتميّز المسرح من حيث هو فنّ من فنون التّعبير الإنسانيّ ،واحتفال فرجوي وفضاء تتداخل وتتفاعل فيه فنون أخرى بثنائية النّص والعرض ،الفرجة والأداء فإذا كان العرض هو كل ما يقدّم للمشاهد هنا والآن وهو الدرجة الكونية التي يشاهد العالم من خلالها بتعبير رولان بارت .

  وقد عدّت أعمال المسرحي الجزائري عبد القادر علولة* أحد أبرز أنماط التعبير عن واقع الجزائريين ،الذي حاول من خلالها إعطاء نظرة عن واقع حال المجتمع الجزائري ،فكانت مسرحية "اللثام" تحمل كثيرا الدلالات الموحية بالغموض والمجاهيل ،التي تحاول هذه الورقة البحثيّة الوقوف على بعض منها.

الكلمات المفتاحية : المسرح ، الاحتفال ، الفرجة ، اللثام ، المتلقي .

Abstract:

The theater is characterized by the art of the arts of human expression, the celebration of Ferair and an interlaced space in which other arts interact with two-text and presentation, watching and performance if the presentation is all that is presented to the viewer here and now is the cosmic score through which the world is seen in the words of Roland Bart.

  The works of the Algerian theatre Abdel Qader Aloula, one of the most prominent patterns of expression of the reality of Algerians, in which he tried to give a look at the reality of Algerian society the play of "el thamme" carries a lot of suggestive connotations of mystery and unknowns, whose research paper tries to stand on.

Keywords: theater, celebration, watching, uncovering, receiving.