المفهوم القانوني لتطور تطبيقات نظرية الضرورة في القانون الإداري
pdf

على إستقبال اللاجئين السوريين " دراسة مقارنة "

د/ماجد أحمد صالح العـدوان أستاذ القانون الإداري المساعد

القسم العام / كلية الحقوق / جامعة طيبة

المملكة العربية السعودية ، المدينة المنورة

الملخص:

يرتكز القانون الإداري على مجموعة من اللوائح التي تصدر عن السلطة التنفيذية والتي تشكل في مجملها مبادئ قانونية واجبة التطبيق والإحترام من قبل المخاطبين بها سواء كانوا مواطني الدولة أو ضيوف عليها. وتهدف هذه اللوائح إلى الحد من آثار الظرف الطارئ  غير المتوقع على الدولة (تدفق اللاجئين السوريين) وما يمكن لها من أن تنتهجه من مسلك قانوني لمواجهة هذا الظرف.

نستعرض في هذا البحث بشكل مبسط وموجز نظرية الضروة في القانون الإداري ومدى تطبيقها على إستقبال اللاجئين السوريين وذلك من خلال التطرق لمفهومها وشروط وآثار تطبيقها، وايضاً بيان كيفية تطبيقها على استقبال اللاجئين السوريين.

 الكلمات المفتاحية: نظرية الضرورة ، الظروف الإستثانئية، لوائح الضرورة.

Abstract:

Administrative law is based on a set of regulations, issued by the executive authority, which constitute together legal principles applicable to their target audience and must be respected by them, whether they are citizens or guests.These regulations aim to reduce the effects of unexpected emergency situation in the state (the flow of Syrian refugees) and the legal rulemaking that can be tacked to cope with this circumstance.

In this article, we give a simple and concise presentation about the theory of necessity in administrative law and its application to host Syrian refugees.  We conduct this study through the research about the theory of necessity and its conditions and its effects, and therefore we can indicate how to apply this theory on host Syrian refugees.

Keywords: theory of necessity, Exceptional circumstances, temporary laws