أثر استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات التفكير الابداعية الحركية خلال حصة التربية البدنية و الرياضية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة
pdf

دراسة تجريبية بمدينة سطيف

 

 

مراد بن عمارة  (طالب دكتوراه)

د. بلقاسم دودو

جامعة قاصدي مرباح ورقلة (الجزائر)

Abstract:

The aim of this study is to investigate the effect of cooperative learning strategy in the development of kinetic creative thinking skills, during the physical education class, for middle school students in Setif-Algeria. The sample consisted of 70 male and female students, equally divided into two groups, experimental and control group. We applied the kinetic creative thinking test of "Lamya Diwane" to the two groups before and after treatment; This after verifying the validity and reliability of the test. As we apply the cooperative learning strategy in the way of learning together on the experimental group; the results showed a statistically significant differences between the two groups, in kinetic fluency skills, kinetic flexibility skills and kinetic originality skills and in the total score of the kinetic creative thinking test for the benefit of the experimental group that studied under a strategy of cooperative learning;overall, this study recommended to use different methods of "cooperative learning strategy" to shows its impact on thinking skills.

Keywords:) cooperative learning strategy -  kinetic creative thinking)

ملخص :

هدفت هذه الدراسة الى تقصي أثر استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات التفكير الإبداعي الحركي، خلال حصة التربية البدنية و الرياضية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بمدينة سطيف ؛ و تكونت العينة من (70) تلميذ وتلميذة موزعين بالتساوي إلى مجموعتين، تجريبية وضابطة، ثم طبق على المجموعتين قبل المعالجة و بعدها اختبار التفكير الإبداعي الحركي للمياء الديوان، بعد التحقق من صدق و ثبات الاختبار، كما تم تطبيق استراتيجية التعلم التعاوني بطريقة التعلم معا على المجموعة التجريبية.

و قد اظهرت النتائج وجود فروق دالة احصائيا بين المجموعة الضابطة والتجريبية، في مهارات التفكير الابداعي الحركي لصالح المجموعة التجريبية ؛ و أخيرا أوصت الدراسة باستخدام استراتيجية التعلم التعاوني بطرقه المختلفة، وبيان اثره في تنمية مهارات التفكير.

 الكلمات المفتاحية: إستراتيجية التعلم التعاوني ــ التفكير الابداعي الحركي .