تقييم كفاية بناء الاختبارات التحصيليّة لدى أساتذة التعليم الجامعي وفق معايير الاختبار الجيّد

pdf

دراسة تحليلية  للاختبارات التحصيليّة للسداسيين الأول والثّاني للسنوات الجامعية: من 2012 / 2013

 

 

 

 

 

د. صباح ساعد

د. وسيلة بن عامر

جامعة محمد خيضر بسكرة ( الجزائر)

الملخص:

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى توافر معايير الاختبار التحصيلي الجيّد في الاختبارات التي يعدّها أساتذة التعليم الجامعي، من حيث كتابة تعليمات الاختبار وإعداد فقراته وكذا المعايير اللازمة في مجال طباعة الاختبار وإخراجه، ولتحقيق أهداف الدّراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم القيام بتحليل محتوى 36 اختبارا تحصيليا للسنة الجامعية 2012/2013 ومن خلال إسقاطها على أداة الدراسة والمتمثّلة في معيار إعداد الاختبار ألتحصيلي الجيّد، وتوصّلت نتائج الدّراسة إلى أن معايير كتابة تعليمات الاختبار التحصيلي الجيد وإعداد فقراته جاءت بنسب ضعيفة، وأن المعايير المتعلقة بطباعة الاختبار وإخراجه كانت بنسبة متوسّطة. كما توصّلت نتائج الدّراسة أيضا إلى أن الأساتذة أكثر استخداما للأسئلة المقالية مقارنة مع الأسئلة الموضوعية.

الكلمات المفتاحية: الاختبارات التحصيلية- معايير الاختبار الجيد

Abstract

The present study aimed at identifying the availability of good achievement test standards prepared by the academic staff   and preparing its  items and standards necessary for printing , testing and production .

To achieve the aims of the study descriptive analytical methodology was adopted an a content of 36 achievement tests were analyzed for the academic year 2012-2013 and administered to the instrument of the study represented in the preparation of good achievement test .The results concluded the following results:

- The required standards in the area of writing a good achievement test instructions and the preparation of its items came at weak percentages  and the standards concerning  test typing and production was at a medium rate .

-These results were first interpreted as a weakness in formation and teacher training in the area of constructing objective  achievement tests either pre or in-service .

Also, the results of the study concluded that teachers use essay questions more than objective questions since it is easy to prepare in addition to the importance of this kind of questions in this educational stage through which the teacher seeks to measure the high abilities of the students thinking.

Key words: Achievement test- Good achievement test standards