Cooperative Learning and its Efficiency in the University Classroompdf

Mrs Amina Omrani,

Pr. Djamel GOUI.

English Language Literature, Translation of Knowledge.

University of Kasdi Merbah Ouargla

Abstract

The term cooperative learning refers to the instruction that involves students working in teams, structured under certain criteria, to accomplish a common goal. This teaching instruction is recently used widely in classrooms of primary, middle and secondary schools but its use is still limited in higher education classes, where the dominant teaching method is the traditional lecture mode. Hence, this article is introduced to investigate the effectiveness of cooperative learning in the university classroom through the review of findings of both empirical and theoretical studies on the subject matter. It also accounts for cooperative teaching techniques suitable for university classes and suggests solutions for possible obstacles in the implementation of cooperative learning instruction.

Key words: Cooperative learning - active learning- university classroom - traditional lectures.

ملخص

إنّ التعلم التعاوني هو منهجية تدريس تقتضي تقسيم الطلبة إلى مجموعات صغيرة بطريقة مدروسة و تحتكم لمعايير محددة بغرض تحقيق هدف تعلمي مشترك. لقد أضحت هذه المنهجية التعليمية شائعة الاستعمال في أطوار التعليم الابتدائي و المتوسط و الثانوي إلا أن استعمالها بقي محدودا في التعليم الجامعي الذي يرتكز أساسا على الطريقة التقليدية التي تتمثل في المحاضرات. لذلك يسعى هذا المقال لمعرفة مدى فعالية استخدام التعلم التعاوني في التعليم الجامعي و ذلك عبر مراجعة كل من الدراسات النظرية و التطبيقية السابقة التي تناولت الموضوع. ويهدف هذا المقال أيضا لتقصي تقنيات التدريس التعاونية التي يمكن استخدامها في التعليم الجامعي و يقترح حلولا للمشاكل التي يمكن أن يواجهها الأساتذة أثناء تطبيقهم لهذه التقنية.

الكلمات المفتاحية: التعلم التعاوني – التعلم التفاعلي – التعليم الجامعي – المحاضرات.