The Role of Discourse-Based Approaches in English Languagepdf

 Teaching in Algeria

Dr .Malika Elkouti

University of Kasdi Merbah- Ouargla

Abstract

In many EGP (English for General Purposes) and ESP ( English for Specific Purposes) educational institutions in Algeria, English is still taught with the traditional approach which focuses on teaching grammar, the four language skills, etc, and which does not enable students to produce contextualised sentences contrary to discourse-based approaches which focus on discourse rather than the sentence. Discourse-based approaches have had a great impact on the teaching outcomes since they enable learners to become competent users of language. The aim of this paper is to shed some light on the role and implementation of discourse-based approaches in English language teaching, focusing on the importance of discourse analysis, pragmatics, background knowledge and context.

Keywords:  communication, discourse-based approaches, ELT, EGP, ESP, discourse analysis, pragmatics, background knowledge, context

ملخص

في الكثير من المؤسسات التعليمية في الجزائر ̨ لا تزالا للغة الإنجليزية لأهداف خاصة و الانجليزية لأهداف عامة تدرس بالمناهج التقليدية التي تركزعلى تدريس قواعد اللغة، والمهارات اللغوية الأربع ، و ما إلى ذلك،  و التي لا تمكن الطلاب من إنتاج الجمل السياقية ̨ على عكس المناهج الخطابية التي تركزعلى الخطاب بدل امن الجملة.  للمناهج الخطابية تأثير كبير على مخرجات التعليم لأنها تمكن المتعلمين من أن يصبحوا مستخدمين اكفاء للغة. الهدف من هذه الورقة هو تسليط الضوء على دور و المناهج الخطابية في تدريس اللغة الإنجليزية ، مع التركيز على أهمية تحليل الخطاب ، التداولية  المعرفة الخلفية وسياق الكلام.

الكلمات المفتاحية : التواصل ̨  المناهج الخطابية ̨ تدريس اللغة الانجليزية ̨ ا لإنجليزية لأهداف خاصة ̨ الانجليزية لأهداف عامة ̨    تحليل الخطاب ̨ التداولية ̨ التداولية ̨  الخلفية المعرفية ̨  سياق الكلام