الدافعية للتعلم وعلاقتها بالتحصيل الدراسي

دراسة ميدانية لتلاميذ السنة أولى ثانوي بمدينة الوادي

pdf

أ. عبد الوهاب بن موسى

جامعة مصطفى إسطمبولي معسكر (الجزائر)

أ د. عبد الفتاح أبي مولود

جامعـة قاصدي مرباح ورقلة (الجزائر)

Abstract

The aim of this study was to reveal the relationship between motivation for learning and achievement in the first year secondary students, descriptive study in El Oued city in the academic year 2014-2015. The sample of the study consisted of 72 students. The researcher used the measure of motivation for learning by Prof. Ahmed Duqa and others. The study reached the following results:

- There is a relationship between motivation for learning and achievement in the first year secondary students.

- There are statistically significant differences in scholastic achievement among students of the first year secondary by sex variable in favor of females.

- There are statistically significant differences in motivation for learning among students of the first secondary year according to gender variable in favor of females.

key words: Motivation to learn - Academic achievement

الملخص :

هدفتهذهالدراسةإلىالكشف عنالعـلاقةبينالدافعية للتعلموالتحـصيلالدراسي لدى عينة من تـلاميــذالسنـةأولى ثانوي دراسة وصفية بمدينة الوادي للــسنـة الدراسيــة 2014/2015،تكونتعينـةالدراسةمن 72 تلمـيذا وتلميذة واستخدمالباحثمقياسالدافعية للتـعلم للأستاذ الدكتور أحمد دوقـة وآخرون وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:

-توجد علاقة بين الدافعية للتعلم والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي.

_توجد فروق دالة إحصائيا في التحصيل الدراسي بين تلاميذ السنة أولى ثانوي حسب متغير الجنس وذلك لصالح الإناث.

_توجد فروق دالة إحصائيا في الدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي حسب متغير الجنس وذلك لصالح الإناث.

الكلمات المفتاحية: الدافعية للتعلم -التحصيل الدراسي.