آليات التحليل السيميولوجي للخطاب الاشهاري التلفزيوني ...من التمثيل إلى التأويل

pdf

 

أ.شايب نبيل

جامعة يحي فارس المدية (الجزائر)

ملخص:

تتجلى أهمية معالجة التمثيلات الأيقونية في الإشهار  التلفزيوني من زاوية ضمنية دلالية تسمح بالغوص  في جوهر هذا الفن و عمقه الرمزي قصد الاحتكاك بخصوصياته الدلالية ثم معرفة العلاقة بين علاماتها و من ثمة مقاربة معنى  الخطاب الإشهاري في الحقل الدلالي الذي تنصهر فيه معطيات عدة تساهم بطريقة أو أخرى في تشكيل البعد الرمزي لها , ما من شانه أن يجعلها بنية سيميائية خاصة تتعمق هذه الأهمية عند مسائلة الدوال المختلفة التي تنتجها المضامين  الإشهارية كون أن توظيفها يسمح بحدوث التمثيل الرمزي لها  لذا سنسلط الصوء من خلال هذا المقال عن آليات التحليل السيميولوجي للخطاب الاشهاري التلفزيوني

الكلمات المفتاحية : الخطاب الاشهاري ، الدلالة ، التأويل ، السيميولوجيا

Abstract:

The importance of addressing representations Iconic in television advertising from an implicit angle tag allows diving at the core of this art and the depth of the symbolic intent friction particularities Tag and then know the relationship between brands and from there approach the meaning of discourse in the semantic field that fused the data of several contribute in one way or another in the formation of the symbolic dimension of her, what would make it a private semiotic structure delves into this importance when questioning the various functions produced by the contents of the fact that the advertising spots employed allow a symbolic representation .

Keys words, semiology, Advertising discourse, Significance, Interpretation

at plays a role  in producing depression among the aged, its development or its inhibition through familial  support.

Key words  : Aged , depression , Cultural factor