واقع الاحتياجات التدريبية لمعلمي المدارس الابتدائية من وجهة نظرهم

pdf

 

د. فاتح الدين شنين

جامعة ورقلة(الجزائر)

الملخص:

هدفت الدراسة الحالية لتحديد أهم الاحتياجات التدريبية لمعلمي المدارس الابتدائية على عينة تم اختيارها بطريقة عشوائية عنقودية تكونت من (64) معلما بالمقاطعة السادسة لمدينة ورقلة في الموسم الدراسي: 2015/2016، وقد اعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي، واستعمل استمارة الاحتياجات التدريبية لجمع البيانات، وأهم ما خلصت إليه الدراسة هو: أن هناك احتياجات تدريبية ماسة لدى عينة الدراسة في الكفاءات الفرعية لأبعاد الاستمارة: التخطيط والتنفيذ والتقويم.

الكلمات المفتاحية: الاحتياجات، التدريب، معلم المدرسة الابتدائية.

Abstract :

The study aimed to identify the most important training needs selected in a random clustered sample consisting of (64) elementary school teachers in the 6th district of Ouargla city in the academic year 2015/2016. The researcher adopted the analytical descriptive method and the training needs questionnaire, and the most important finding in the study is: There are urgent training needs in the study sample in the sub-competencies of the dimensions of the form: planning, implementation and evaluation.

Keywords: Needs, Training, Primary School Teachers.

r-bidi;mso-hansi-theme-font:major-bidi;mso-bidi-theme-font:major-bidi; color:black;mso-themecolor:text1'>  : Aged , depression , Cultural factor