الأسلوب الإبداعي" التجديدي- التكيفي " وعلاقته بالتفكير المرن لدى طلبة الجامعةpdf

"Adaptors – Innovators" Style of Creativity And Its Relationship With Flexible Thinking Among University Students

د. محمد عباس محمد    

العراق / جامعة بغداد / مركز البحوث التربوية والنفسية

الملخص

يهدف البحث الحالي التعرف على الاسلوب الابداعي "التجديدي-التكيفي" ومستوى التفكير المرن لدى طلبة الجامعة , وكذلك التعرف على دلالة الفروق على وفق متغير النوع (ذكور- إناث), فضلاً عن العلاقة الارتباطية بين المتغيرين, ومن أجل التحقق من ذلك فقد قام الباحث بتبني مقياس الاسلوب الابداعي "التجديدي-التكيفي" المعد من قبل كيرتون (Kirton ,1994) والمعرب من قبل ( البنا 2007) والمعدل من قبل (الركابي 2015)، إذ بلغ عدد فقراته بصيغتها النهائية (29) فقرة, وتبنى مقياس التفكير المرن المعد من قبل (الجلاد 2014 ) إذ بلغ عدد فقراته بصيغتها النهائية (32) فقرة, وقد تم التأكد من خصائصهما السايكومترية وتم تطبيق الأداتين على عينة بلغت (135) طالب وطالبة تم اختيارهم عشوائياً طبقيا من اربع كليات في جامعة بغداد هي: ( كلية الآداب, وكلية الإعلام، وكلية الهندسة خوارزمي, وكلية العلوم), للعام الدراسي 2016- 2017 وأظهرت نتائج البحث الآتي

  1. إن عينة البحث من طلبة الجامعة يتمتعون بأسلوب ابداعي تجديدي.
  2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين (الذكور والإناث) في الاسلوب الابداعي "التجديدي-التكيفي".
  3. ان عينة البحث من طلبة الجامعة لديهم تفكير المرن.
  4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين (الذكور والإناث) في التفكير المرن .
  5. أظهرت نتائج التحليل الإحصائي انه لا توجد علاقة ارتباطية دالة بين متغيري البحث الحالي الاسلوب الابداعي "التجديدي-التكيفي" والتفكير المرن تبعاً للعينة ككل.

الكلمات المفتاحية: الابداع، التعلم، التفكير، المعرفة

Abstract

It aims current research to identify the level of Adaptors and Innovators: Style of Creativity and level of Flexible Thinking among university students, as well as recognize the significance of differences on according to gender (male - female), as well as the correlation between the two variables, in order to check it has the researcher to adopt Adaptors and Innovators: Style of Creativity prepared scale by (Kirton 1994) and (Al-bana 2007) and (Al-Rikapy 2015) as the number of paragraphs was finalized (29) items, and adopt Flexible Thinking prepared scale by (Al-Jalad 2014) as the number of paragraphs was finalized (32) items, has been confirmed the psychometric of characteristics was applied instruments on a sample of (135) students which are chosen randomly from four Colleges at the University of Baghdad, (College of Arts, College of Mass Media, Al-khwarizmi College of Engineer, College of Science) for the academic year 2016-2017 showed Find the following results:

  1. The research sample of university students there have the Innovators Style of Creativity.
  2. There are non statistically significant differences between (male and female) in Adaptors and Innovators: Style of Creativity.
  3. The research sample of university students there have the Flexible Thinking.
  4. There are non statistically significant differences between (male and female) Flexible Thinking.
  5. The results of the statistical analysis showed that there is no correlation between Adaptors and Innovators: Style of Creativity and Flexible Thinking on the sample as a whole.

Key Words: Creative, Learning, Thinking, Knowledge .