بعض أساليب التدريس الحديثة وأثرها على النشاط البدني الحركي للمرحلة الثانويةpdf

من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية

نايل كسال عزيز سنة اولى دكتوراه

د. شرفي عامر    

: جامعة زيان عاشور الجلفة (الجزائر)        

الملخص:

يعد التدريس مجموعة من الأنشطة المتعددة الجوانب والأبعاد الموجهة والقصدية، فهو يتضمن الجوانب المعرفية والانفعالية والحركية من خلال تقديم المعارف وإلقاء الأسئلة والشرح والتفسير، والاستماع والتشجيع والمناقشة و الإقناع والاقتناع، وحشد من النشاطات المتعددة من الناحية الحركية ، وعليه بات تفهم مجموعة أساليب التدريس إحدى العوامل المؤثرة في التدريس كما تسمح للمدرسين بأن يكونوا أكثر مرونة وشمولا وتأثيرا وتحكما في عملية التدريس، وهي من أهم مميزات المدرس الفعال والمتميز عن غيره، لاعتبار أن التدريس الناجح هو فقط الذي يحدث فيه تطابق بين ما يقصد وما يحدث في الدرس، وهذا لن يتم بمعزل عن تفهم مجموعة الأساليب التدريسية الحديثة لموستن في التربية البدنية والرياضية، والواقع أن لكل أسلوب من هذه الأساليب دور هام في العملية التدريسية، كما لا يوجد من بينها أسلوب واحد بإمكانه تحقيق جميع أهداف درس التربية البدنية والرياضية؛ لأن لكل أسلوب القدرة على تحقيق قدر معين من الأهداف التربوية إذا ما استخدم لفترة معينة من الزمن تماشيا مع المواقف التدريسية التي يتطلبها، بالإضافة إلى أن لكل أسلوب دور خاص.

/1الإشكالية: هل هناك أثر لإستخدام بعض أساليب التدريس الحديثة على النشاط الحركي لدى تلاميذ الثانوي ؟

Summary :

Teaching is a set of multi-dimensional aspects of directed and intentionality activities, it Includes cognitive and emotional aspects through the provision of knowledge and through asking questions. Also throughout explaining , listening , encouragement, discussion, persuasion and conviction. Therefore, understanding group teaching methods is one of the factors influencing the teaching also allows teachers to be more flexible, comprehensive and effective and in control of the teaching process. That is to say : one of the most important characteristics of an effective and distinguished from other teacher, to consider that successful teaching is the only match in which it occurs between what is intended and what is happening in the lesson. This will not be understood in isolation from the group of modern teaching methods to Mousten in physical education and sports . In fact, each of these methods has an important role in the teaching process, as there is no one, including the method can achieve all the goals of physical and education sports; because each technique can achieve a certain amount of educational goals if used for a certain period of time in line with the teaching positions required by the method, in addition to that each method has a special role.

1/ The problematic : Are there any effects of using modern teaching techniques upon High School pupils’ physical activities ?