التغيير الفعال لدى طالبات قسم رياض الاطفالpdf

م.منى محمد سلوم    

أ.الطاف ياسين خضر

كلية التربية للبنات/جامعة بغداد/العراق 

Abstract

The current research seeks to identify the effective changing in the female students of the kindergarten department. In order to achieve the goal of the research, the two researchers constructed to measure of effective change. It composed of (45) items, which consisting of three stages (melting, change and freezing). And the validity of the measure was determined by means of retesting. The coefficient of stability (0.79) was greater than the application of the test, and found that Alfa Cronbach equation, he coefficient of stability is (0.84). Then the scale was applied to a sample of (500) students selected by the random stratified method (proportional distribution). The research reached to the following results:

       1-      The students of the kindergarten department have an effective change in varying degrees.

       2-      There are differences between students in effective change according to the stages of study.

       3-      There are no differences between students in effective change depending on the desire to study.

The researchers then made a series of recommendations and proposals.

Keywords: Effective Change

الملخص                                                                         

يسعى البحث الحالي الى التعرف على التغيير الفعال لدى طالبات قسم رياض الاطفال,وتحقيقا لهدف البحث بنت الباحثتان مقياس التغيير الفعال,اذ تم صياغة فقراته وعددها(45) فقرة,ومتكون من ثلاثة مراحل (الاذابة, والتغيير, والتجميد) وتم التاكد من صدقه بعرضه على مجموعة من الخبراء,وثبت صلاحيته بعد اجراء بعض التعديلات البسيطة.فضلا عن حساب القوة التمييزية,وتبين ان جميع الفقرات مميزة ودالة احصائيا ماعدا فقرتان تم استبعادهما,وتم التأكد من ثبات المقياس بطريقة اعادة الاختبار, اذ بلغ معامل الثبات (0.79), زيادة على تطبيق معادلة الفاكرونباخ,ووجد ان معامل الثبات يساوي (0.84). ثم طبق المقياس على عينة عددها (500) طالبة اختيروا بالطريقة الطبقية العشوائية )التوزيع المتناسب), وقد توصل البحث الى النتائج الاتية:

  1. ان طالبات قسم رياض الاطفال يمتلكنتغييرا فعالا بنسب متفاوتة .
  2. وجود فروق بين الطالبات في التغيير الفعال تبعا للمراحل الدراسية .
  3. لاتوجد فروق بين الطالبات في التغيير الفعال تبعا للرغبة بالدراسة.                        

ثم تقدمت الباحثتان بمجموعة من التوصيات والمقترحات.

الكلمات المفتاحية:التغيير الفعال