السياحة البيئية في الجزائر، الواقع والإمكانياتpdf

دراسة حالة ولاية البليدة

Ecotourism in Algeria, Reality and Possibilities

Case of Blida region

مصطفى أمقران

سليمة مباركي

جامعة البليدة 2 (الجزائر)

ملخص :عرفت السياحة الدولية ،انطلاقا من منتصف القرن العشرين ، نموًا متواصلاً مما جعل القطاع السياحي يرتقي إلى صناعة و يصبح من أكثر القطاعات الاقتصادية مردودية في الاقتصاد العالمي ،كونها تمثل أكثر من ثلث التجارة العالمية للخدمات. هذه المعطيات تجعلنا نسلم بضرورة تطوير هذا القطاع في الجزائر ،نظرا لأهميته الاقتصادية.

هذا المقال يهدف إلى إبراز إمكانيات السياحة البيئية في الجزائر ،من خلال دراسة الاشكالية التالية ؛هل يمكن للسياحة البيئية أن تصبح قاطرة لتطوير القطاع السياحي في الجزائر ؟و من أجل الاجابة على هذا السؤال تطرقنا إلى مفهوم السياحة البيئية و العوامل الداخلية والخارجية المؤثرة فيها ، كما تطرقنا إلى السياحة البيئية وواقعها في الجزائر ، من خلال الوقوف على التنوع البيئي الذي تتوفر عليه هذه الأخيرة و مدى استغلالها له في المجال السياحي. لقد قمنا باقتراح حلول عملة لتطوير هذا القطاع في الجزائر. لقد استعنا في دراستنا المنهج الوصفي التحليلي مع دراسة حالة ولاية البليدة.

يمكن أن نستنتج من خلال دراستنا مدى غنى الجزائر من حيث القدرات السياحية الطبيعية التي تبقى غير مستغلة. يجب على القطاع التربوي أن يلعب دوره من خلال تربية النشء على احترام البيئة و حسن التعامل من السياح كما يجب على الدولة أن تسطر استراتيجية سياحية واضحة المعالم.

الكلمات المفتاحية :السياحة البيئية ،القطاع السياحي ،الاستراتيجية السياحية ،آفاق السياحة.

Abstract:

From the middle of the twentieth century, international tourism has developed continuously, making the tourism sector rise to industry and becoming one of the most cost-effective sectors in the global economy, accounting for more than a third of world trade in services. These facts make us recognize the need to develop this sector in Algeria, in view of its economic importance.

This article aims to highlight the potential of ecotourism in Algeria, by studying the following problem: Can eco-tourism become a locomotive to develop the tourism sector in Algeria? In order to answer this question, we touched upon the concept of ecotourism and the internal and external factors affecting it. We also referred to ecotourism and its reality in Algeria, by identifying the environmental diversity that the latter has and the extent of its exploitation in tourism. We have proposed currency solutions to develop this sector in Algeria. In our study, we used the analytical descriptive approach with the study of the state of Blida.

In our study we can deduce the richness of Algeria in terms of natural tourism capabilities that remain untapped. The educational sector must play its role by educating young people to respect the environment and good treatment of tourists, and the state must establish a clear tourism strategy.

Keywords: ecotourism, tourism sector, tourism strategy, tourism prospects.