الإرشاد المهني في المؤسسات التكوينيةpdf

"نظرة من خلال القانون الخاص بعمال التكوين المهني

د. نويبات قدور

جامعة قاصدي مرباح ورقلة ( الجزائر )  

                                                          

ملخص:

إن الاستقرار المهني في مهنة ما مرتبط إلى حد بعيد بمدى شعور الفرد بالاستقرار النفسي، الذي يأتى من خلال انسجامه مع المهنة التي تلائم قدراته واستعداداته وميوله، وتعتبر هذه الإنسجامية محور أساسي في عمل المرشد المهني باعتباره شخص مؤهل لتقديم مجموعة خدمات تساعد الفرد على تحقيق أهدافه وتلبية حاجاته وطموحاته.

وعليه فإن وجود خدمات الإرشاد المهني على مستوى المؤسسات التكوينية تساعد الأفراد في حسن اختيار التكوين في مهن أو حرف معينة تتناسب مع قدراتهم وميولهم، مما يسمح لهم مستقبلا من دخول عالم الشغل واندماجهم فيه بحالة من الرضا الوظيفي، ومنه نطرح التساؤل أي دور يقوم به مستشار التوجيه المهني، وهل تضمن القانون الخاص بعمال التكوين المهني ما يوضح خدمات الإرشاد المهني.

الكلمات المفتاحية: التكوين المهني- الإرشاد المهني- القانون الخاص بعمال التكوين المهني.

Abstract:

The professional stability of a profession is closely related to the extent of the individual's sense of psychological stability, which comes in harmony with the profession that suits his abilities, aptitudes and tendencies. This harmony is an essential part of the work of the professional guide as a person qualified to provide a range of services to help the individual achieve his goals and meet Needs and ambitions.

Therefore, the presence of professional guidance services at the level of training institutions helps individuals in choosing the appropriate composition in certain professions or trades commensurate with their abilities and tendencies, which allows them to enter the future of the world of work and their integration in a state of job satisfaction, and ask the role of any guidance counselor And whether the law on vocational training includes a provision for vocational guidance services.

Keywords: vocational training, career counseling, vocational training law.