دور حصة التربية البدنية والرياضية في التخفيف من حدة القلق لدى تلاميذ الطور الثانويpdf

دراسة ميدانية بولاية الجلفة

 

د. بن عبد السلام محمد

د. حرواش لمين

جامعة زيان عاشور الجلفة (الجزائر)

ملخص :

نظرا لأهمية حصة التربية البدنية والرياضية في المنظومة التربوية و ما تقدمه للتلاميذ من نشاط حركي ومعرفي ونفسي قمنا بهذا الدراسة لمعرفة مدى مساهمة التربية البدنية في التقليل و التخفيف من حدة القلق العام الذي يصاحب التلميذ كنتيجة للضغوط التي يعيشها في محيطه الاجتماعي ويشكل له هاجس كبير نحو النجاح والتفوق الدراسي او التعليم . وقد توصلنا الى معرفة مدى انعكاس ممارسة النشاط الرياضي على التقليل من القلق بشكل عام وقمنا بصياغة بعض التوصيات كالتالي:

-       توعية الأساتذة بأهمية تنظيم الأنشطة المختلفة داخل المؤسسات التربوية وعدم الاكتفاء بحصة التربية البدنية والرياضية فقط وذلك بتنظيم النشاط الداخلي و الخارجي.

-       توعية المحيط و الأولياء و المربين الى أهمية ممارسة التربية البدنية والرياضية وأثرها على التلميذ

-       ضرورة وجود اخصائي نفسي داخل المؤسسة

-       إجراء دراسات للتعرف على مشكلات السلوك لدى التلاميذ وأساليب مواجهتها ومدى فعاليتها في كافة المراحل التعليمية.

-       العمل على تهيئة العلاقة بين التلاميذ وأعضاء هيئة التدريس من اساتذة ومدير وطاقم اداري وجعلها مبنية على الاحترام و المودة.

الكلمات الدالة: التربية البدنية والرياضية. المراهقة.القلق العام.القلق المعرفي.القلق النفسي

Abstract :                                                                           

Because of the importance of the share of physical and athletic education in the educational system and what it offers to students from the activity of motor, cognitive and psychological, we conducted this study to determine the contribution of physical education in reducing and reduce the general concern that accompanies the student as a result of pressure in the social environment and a great concern for success Academic excellence or education. We have come to know the extent to which the practice of sports activity reflected on reducing anxiety in general and we formulated some recommendations as follows:

- Educating teachers about the importance of organizing the various activities within the educational institutions and not only the share of physical education and sports only by organizing internal and external activities.

- Educate the environment, parents and educators to the importance of physical and athletic education and its impact on the student

- The need for a psychologist within the institution

- Conducting studies to identify students' behavioral problems, methods of coping and their effectiveness in all educational stages.

- Work to establish the relationship between students and faculty members of the professors and director and administrative staff and make them based on respect and affection.

Keywords: physical education and sports. Adolescence. General anxiety. Cognitive anxiety. Psychological anxiety