بناء نموذج لأخلاقيات القيادات الادارية العليا لأحداث التغيير التنظيميpdf

بحث تحليلي على عينة من الجامعات التقنية في العراق

م. سحراء أنور حسين علي

الجامعة التقنية الوسطى,المعهد الطبي التقني في المنصور,قسم تقنيات الادارة الصحية

أ . د.علي حسون فندي الطائي

جامعة بغداد, كلية الادارة والاقتصاد, قسم الادارة العامة  

Abstract:

This study suggests a model for selecting senior administrative leaders that includes a moral content with personal standards, characteristics, leadership skills, and administrative knowledge drawn from the Iraqi scene reality. making leaders with such characteristics a model to be followed by the subordinates to make the formers individuals capable of affect positive changes in their organizations or at the social or individual level with their behavioral repertoire.

In order to accomplish these goals a number of hypotheses on the study’s three variables were made: administrative leadership ethics and dimensions (means ethics, character and ends), and the responding variable, which is change. By adopting the analytical survey strategy, the study targeted three State technical universities covering all Iraqi provinces expect northern ones. The sample consisted of 15 colleges, institutes, training centers, and university divans with 225 employees: faculty, technicians, and administrators. Questionnaires were mainly used to collect data. Then data were analyzed and hypotheses were tested using a number of ready statistical programs, like SPPS, Soble, and Amos. The results showed that most of the study hypotheses were correct in whole or in part. Based on the results, a number of conclusions and recommendations were made, most notably a suggested model for selection of top university leaders. The study concludes with a number of suggestions.

المستخلص              

يهدف هذا البحث الى اقتراح نموذج لاختيار القيادات الادارية العليا يحمل مضمون اخلاقي يتضمن معايير وخصائص شخصية ومهارات قيادية ومعارف ادارية مستمدة من واقع البيئة العراقية, وجعل هؤلاء القادة الذين تتوافر فيهم هذه الخصائص نموذجا يحتذي به المرؤوسين, ليجعل من القادة اشخاصا قادرين على احداث التغييرات الايجابية في منظماتهم او على المستوى الجماعي او الفردي بما يمتلكونه معا من الذخيرة السلوكية .

ولتحقيق تلك الاهداف فقد تم بناء واستنباط مجموعة من الفرضيات التي تبحث في متغيرات الدراسة وابعادها المتمثلة باخلاقيات القيادة الادارية بابعادها (اخلاقيات الوسائل,الشخصية والغايات), والمتغير المستجيب الممثل بالتغيير. وباعتماد ستراتيجية المسح التحليلي فقد استهدفت عملية البحث بشكل فعلي ثلاث جامعات تقنية من الجامعات العراقية الحكومية شملت محافظات القطر باستثناء الجهة الشمالية,تشمل(15) كلية ومعهد ومركزتدريبي وديوان جامعة ,على عينة شملت (225) موظفا من تدريسي وفني واداري, وقد جرى الاستعانة بالاستبانة كاداة اساسية في جمع ثم بعد ذلك جرى تحليل البيانات واختبار الفرضيات بالاستعانة بعدد من البرامج الاحصائية الجاهزة (SPSS, Amos ) وقد اظهرت النتائج صحة اغلب فرضيات البحث بابعادها كلية او جزئية. وبالاعتماد عليها صيغت عدد من الاستنتاجات والتوصيات اهمها الخروج بنموذج مقترح لاختيار القيادات الجامعية العليا, وقد اختتم البحث بعدد من المقترحات .*