مستوى العجز المكتسب لدى التلاميذ المعيدين في السنة الثالثة الثانويpdf

"دراسة استكشافية في بعض ثانويات دائرة الحجيرة "

حنان قادري (طالبة دكتوراه)

د.أحمد قندوز

جامعة قاصدي مرباح ورقلة (الجزائر)

ملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى العجز المكتسب لدى التلاميذ المعيدين في السنة الثالثة ثانوي،طبقت الدراسة على 100 معيد ومعيدة، وقد أعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي الاستكشافي، ولجمع بيانات الدراسة تم استخدام، مقياس العجز المكتسب ، و توصلت الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع من العجز المكتسب لدى التلاميذ المعيدين في السنة الثالثة ثانوي، أمّا مستوى العجز لدى الإناثفكان أعلى منه لدى الذكور، في حين كان مستوى العجز لدى التلاميذ في التخصص الأدبيأعلى منه لدى تلاميذ التخصص العلمي.

الكلمات المفتاحية : العجز المكتسب، التلاميذ المعيدون.            

Abstract:

The current study aimed at detecting learned helplessness by students in the third year of secondary school. The study was applied to 100 repeated students. In this study, we used the descriptive exploratory method.in order to collect data, learned helplessness scale was used; The study found that there was a high level of learned helplessness among students who were enrolled in the third year of secondary school. The level of learned helplessness among females was higher than that of males, whereas the level of learned helplessness among students in The literary specialization was higher than that of students in the scientific specialization helplessness.

Keywords:. learned helplessness. repeating students