From Critical Thinking as an Input to Critical Reading as an Outputpdf

Samira Sayah Lembarek

Assistant Teacher “A”

Department of Letters and English Language

Kasdi Merbah University, Ouargla, Algeria

February 3rd, 2018

Abstract

This article attempts to clarify the relationship between critical thinking and critical reading and its impact on teaching a written material in the literature class. Moreover, this interplay permits EFL teachers to be cognizant of the criteria of selecting the reading material that fits the students’ needs and interests. More importantly, this paper aims to bridge the gap between critical thinking and critical readings in terms of the ability to analyze, evaluate and read between lines. This implies to state that critical reading is a very important skill in the teaching of literary texts in a joyful atmosphere.     

Keywords: critical thinking, critical reading, literary text, enjoying literature

Résumé

Cet article tente de clarifier la relation entre la pensée critique et la lecture critique et son impact sur l'enseignement d'un matériel écrit dans le cours de littérature. En outre, cette interaction permet aux enseignants d’EFL d’être au courant des critères de sélection du matériel de lecture adapté aux besoins et aux intérêts des élèves. Plus important encore, cet article vise à combler le fossé entre la pensée critique et la lecture critique en termes de capacité d'analyse, d'évaluation et de lecture entre les lignes. Cela implique d'affirmer que la lecture critique est une compétence très importante dans l'enseignement des textes littéraires dans une atmosphère joyeuse.

Mots-clés: pensée critique, lecture critique, texte littéraire, appréciation de la littérature

الملخص

يهدف هذا المقال إلى توضيح العلاقة الموجودة بين التفكير النقدي و القراءة النقدية و مدى فعاليتها في تدريس النص الأدبي. هذا التداخل بين المفهومين يعمل على مساعدة أساتذة اللغة الانجليزية كلغة أجنبية في تحديد بدقة المعايير الأزمة لاختيار النص الأدبي الذي يتلاءم مع  متطلبات  و احتياجات الطلبة.كما  ترمي هذه الورقة إلى تضييق الفجوة بين التفكير النقدي و القراءة النقدية التي تمكن الطالب من تحليل, تقييم و قراءة ما بين سطور نص أدبي.  و من خلال هذا نستطيع آن نعتبر القراءة النقدية الوسيلة الأنسب لتدريس النصوص الأدبية الانجليزية في جو ممتع .

الكلمات المفتاحية : التفكير النقدي, القراءة النقدية, النص الأدبي, الاستمتاع الأدبي