المقاربة السوسيولوجية في البحث الاجتماعي: محاولة ميتودولوجية امبيريقية  من أجل تجاوز إشكالية الاختيار، العرض والتوظيف .

د. نور الدين بولعراس . جامعة غرداية

http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20582

ملخص:

تكشف تجربة البحث السوسيولوجي في الجامعة الجزائرية، عن مجموعة من الصعوبات عند كثير من الطلبة و بعض الباحثين، تتجسد في صورة ذلك التبعثر وعدم القدرة على تأثيث البحث، بما يخدم منطقه الجدلي منهجيا، نظريا، وامبيريقيا. ولعل ان اختيار المقاربة السوسيولوجية وعرضها وتوظيفها في البحث الاجتماعي، يمكن اعتباره أحد أهم الصعوبات والاخفاقات التي يواجهها المشتغل بالبحث في علم الاجتماع.

إن البحث السوسيولوجي ليس تكديسا لنظريات ومفاهيم ومقاربات، بل هو استدعاء منهج يحذر وواع لكل هذا، لذا ستحاول أوراق هذا المقال واعتمادا على نماذج نظرية وأمثلة تطبيقية، التخفيف من حدة هذا الارتباك والتوجس الذي يواجهه المشتغل بالبحث في علم الاجتماع، كلما كان الحديث عن المقاربة السوسيولوجية اختيارا، عرضا وتوظيفا .

كلمات مفتاحية: المقاربة السوسيولوجية- منهجية اختيار عرض وتوظيف المقاربة السوسيولوجية.

Abstract:

The experience of sociological research at the Algerian University ,reveals a number of difficulties for many students and  some researchers,is reflected in the image of this scattering and inability to furnish the search, theoretically and empirically serve their dialectical method. Perhaps the choice of the sociological approach and its presentation and using it in social research may Can be considered one of the most important difficulties, and failures faced by a researcher in sociology.

Sociological research is not accumulation of theories, concepts and approaches, but a systematic and cautious summary of all this. There fore, So we will try through the papers of this article , which are based on theoretical models and practical examples To alleviate this confusion and anxiety faced by the researcher in sociology,. Selection, Presentation and Aplication.

Key words: Sociological Approach - Methodology of Selection, Presentation and Aplication of the Sociological Approach.