المرافقة النفسية و التربوية لدى التلاميذ في مؤسسات التعليم الثانوي العام و التكنولوجي، من وجهة نظر مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني

- دراسة ميدانية ببعض ثانويات ولاية ورقلة.

د. عبد العزيز خميس

جامعة قاصدي مرباح ورقلة ( الجزائر

http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20589

 

ملخص الدراسة

هدفت الدراسة الى الكشف عن إتجاهات مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي والمهني حول المرافقة النفسية والتربوية لفائدة تلاميذ التعليم الثانوي العام والتكنولوجي بولاية ورقلة خلال الموسم الدراسي2017-2018 حيث شملت عينة الدراسة 30 مستشار ومستشارة من تخصصات مختلفة الذين تتراوح خبرتهم المهنية مابين (5 الى 10) سنوات، حيث تم اعتماد المنهج الوصفي للدراسة وبعد اجراء الدراسة الميدانية اسفرت نتائج الدراسة بمايلي:

عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين اتجاهات مستشاري التوجيه والارشاد المهني حول المرافقة النفسية والتربوية في المؤسسات التعليم الثانوي باختلاف الاقدمية واختلاف التخصص الاكاديمي وخلصت الدراسة بجملة من الاقتراحات والتوصيات.

الكلمات المفتاحية: المرافقة النفسية التربوية، الاتجاهات

Study Summary:

The study aimed at revealing the attitudes of the guidance and guidance counselors on vocational and psychological guidance for the general and technological secondary education students in the state of Ouargla during the academic year 2017-2018. The sample included 30 advisors and advisors from different specialties, ranging from 5 to 10 years, where the descriptive approach was adopted for the study and after conducting the field study, the results of the study were as follows:

  • There are no statistically significant differences between the directions of guidance counselors and vocational guidance on the psychological and educational accompaniment in the secondary education institutions according to the different seniority and different academic specialization. The study concluded with a number of suggestions and recommendations.

key words: Educational Psychological Accompaniment, Trends