الأمن النفسي والمناخ الأسري لدى المراهقين المدمنين على المخدرات ودور العلاج العائلي في ذلك

أ.غازلي نعيمة . جامعة تيزي وزو ( الجزائر

http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/20616

 

الملخص:

تعتبر مرحلة المراهقة من المراحل الحساسة في حياة نمو الفرد نظرا للتغيرات السريعة والعديدة التي تمر بها، وهي أكثر عرضة للاضطرابات النفسية وهذه الأخيرة تؤثر بطريقة أو بأخرى على التوافق النفسي والاجتماعي للفرد، ومما لا شك فيه أن الأسرة هي المؤسسة الاجتماعية الأولى التي تحتضن الفرد بخاصة المراهق وتشبع حاجاته المختلفة من بينها الحاجات النفسية، وإذا تعرض هذا البناء الأسري إلى خلل ما والذي يؤثر بدوره على مناخه، فإنه لا محال سينعكس على أفراد الأسرة بطريقة أو بأخرى ومنهم المراهقين، وبالتالي سيصبح تهديدا للأمن النفسي عندهم.

ونظرا لأن المشكلة لم يبحث عنها بشكل مستفيض في المجتمع الجزائري فهذا ما جعلنا نرتئي إلى دراسة الأمن النفسي والمناخ الأسري لدى المراهق المدمن على المخدرات. بالتالي هذا البحث يحاول الكشف عن ذلك من خلال التساؤلات التالية:

  • هل يشعر المراهق المدمن على المخدرات بالأمن النفسي؟
  • ما نوع المناخ الأسري الذي يعيش فيه المراهق المدمن على المخدرات؟

وللإجابة على هذه التساؤلات اعتمدنا على المنهج العيادي الذي يعتمد على دراسة حالة، وكانت أدوات جمع البيانات متمثلة في المقابلة العيادية نصف الموجهة، مقياس الأمن النفسي، ومقياس المناخ الأسري.

وأسفرت النتائج الأولية على أن هناك غياب للأمن النفسي لدي المراهق المدمن على المخدرات ويعيش في مناخ أسري غير سوي أي مضطرب.

الكلمات المفتاحية: الادمان على المخدرات، الأمن النفسي، المناخ الأسري، العلاج العائلي، المراهق.

Summary:

Adolescence is of critical stages in the life of individual growth due to the numerous and rapid changes, and are more prone to psychological disorders and the latter somehow affect the psychological and social compatibility of the individual, there is no doubt that the family is the first social institution Embraces the individual, in particular the teenager and saturation of various needs including psychological needs, and if this construction to a bug that affects climate, it inevitably will be reflected on the family members in one way or another, including teenagers, and thus becomes a threat of psychological security.

Because the problem wasn't looking extensively in Algerian society, that is why we believe we will have to study the psychological security and domestic climate adolescent drug addict. Therefore this research tries to detect it through the following questions:

üDo you feel adolescent drug addict psychological security?

üWhat type of climate which live captives adolescent drug addict?

To answer these questions we relied on clinical approach which relies on case studies and data collection instruments were characterized by clinical interview, half scale psychological security and climate measure.

And initial results yielded that there is absence of psychological security adolescent drug addict living in turbulent prisoners of any abnormal climate.

 Key words: Drug addiction, Psychological security, Family climate, Family therapy, Adolescent.